به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، این کالاها عمدتا کالاهای با ارزش افزوده پایین هستند که بهعنوان مواد اولیه و واسطهای تولیدات پیچیده از سوی کشورهای هدف خریداری میشوند. از این رو افزایش صدور کالاهای خام و نیمهخام به معنی رونق ارزانفروشی و پاس گل به صنعتگران خارجی است. البته اشکال این رویه صادراتی به معنای حرکت به سوی سیاست های حمایتی و ممنوعیت صادرات خام فروشی نیست، بلکه نیاز است تا منطق بازار و سیگنالهای قیمتی، مزیت نسبی حرکت مواد خام به حلقههای ارزش افزوده داخلی را تضمین کند. با این حال تداوم این روند موجب حذف مزیتهای نسبی طبیعی خواهد شد و در نتیجه امکان جهش تولید صنعتی را غیرممکن میکند.
مقایسه آمار صادرات غیرنفتی گمرک در ۶ماهه اول ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه ۱۴۰۰، نشان میدهد که ارزش صادرات مواد خام و نیمهخام در نیمه نخست ۱۴۰۰ به میزان ۵میلیارد و ۳۴۳میلیون دلار بوده که با رشدی ۳۶درصدی در نیمه نخست۱۴۰۱، به ۷میلیارد و ۲۴۲میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که صادرات کل غیرنفتی رشدی ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون دلاری را تجربه کرده و قیاس این دو عدد نشان میدهد عامل اصلی افزایش صادرات غیرنفتی، صادرات مواد خام و نیمهخام است که تاثیر ۷۶درصدی بر این رشد داشته است.