در روز‌های پایانی هفته گذشته سیگنال‌های مثبتی در زمینه گشایش‌های ارزی و سفر یک مقام خارجی به کشور مخابره شد که در راستای این سیگنال‌ها نرخ شاخص ارزی به سطوح قیمتی کانال ۵۱هزار تومانی بازگشت.
به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، در روز‌های اخیر خبری مبنی بر سفر هیثم بن طارق، سلطان عمان به ایران منتشر شد. فعالان سیاسی- اقتصادی، سناریو‌های متفاوتی را در رابطه با این سفر مطرح کردند. به عقیده برخی از این افراد سفر سلطان عمان به کشور می‌تواند در راستای گفت‌وگو‌های هسته‌ای میان ایران و غرب باشد و برخی دیگر نیز آزاد‌سازی دوطرفه زندانیان سیاسی با غرب را دلیل این سفر می‌دانند.

اما در مجموع می‌توان گفت که علت اصلی این سفر هر یک از این مسائل که باشد، توانسته روی انتظارات فعالان بازار تاثیر گذاشته و از حجم تقاضا بکاهد. هم راستا با انتشار این خبر، علی شریعتی از اعضای اتاق بازرگانی ایران نیز در پیامی توییتری، سیگنالی در زمینه یک گشایش ارزی مخابره کرد.

این فعال اقتصادی در پیام مذکور به نقل از منابع موثق از پایان موفقیت‌آمیز مذاکرات تیم فنی بانک مرکزی با یکی از کشور‌های همسایه خبر داد که به گفته او این مذاکرات در راستای یک گشایش ارزی بوده است. در نهایت با توجه به کلیه موارد ذکر شده قیمت هر برگ اسکناس دلار در واپسین معاملات نقدی بازار غیررسمی در روز پنج‌شنبه با حدود 710 تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم 51 هزار و 450 تومان رسید.

نوسان هفتگی دلار در کانال‌های 51 و 52

در هفته‌ای که گذشت نرخ شاخص ارزی در سطوح قیمتی کانال‌های 51 و 52 هزار تومانی به نوسان پرداخت. هر برگ اسکناس آمریکایی در نخستین روز‌های کاری هفته گذشته را در نیمه نخست کانال 51 هزار تومانی آغاز کرد. با نزدیک شدن به روز‌های میانی هفته نرخ ارز مذکور روند افزایشی جدیدی را آغاز کرد که در راستای این روند نرخ دلار آزاد وارد کانال قیمتی 52 هزار تومانی شد. سقف روند افزایشی مذکور رقم 52 هزار و 350 تومان در روز دوشنبه یکم خرداد ماه بود.

نرم افزار حسابداری شرکتی سپیدار

روز سه‌شنبه نیز نوسان دلار در کانال بالاتر صورت پذیرفت، اما با نزدیک شدن به روز‌های پایانی هفته نمودار نرخ ارز مذکور تغییر فاز داد و کاهشی شد. در صورتی که هر کانال قیمتی را به 10 پله یکسان تقسیم کنیم نرخ اسکناس آمریکایی در روز چهارشنبه به پله دوم کانال 52 رسید و در روز پنج‌شنبه با 7 پله کاهش نسبت به قیمت روز قبل به پله پنجم کانال 51 رسید و در رقم 51هزار و 450 تومان معامله شد.

گفتنی است که همزمان با افت قیمت 700 تومانی نرخ دلار آزاد در بازار روز پنج‌شنبه، به‌صورت کلی دیگر ارز‌های بازار غیررسمی نیز دچار افت قیمت شدند. به‌طور مثال هر برگ اسکناس یورو اروپا در این روز با حدود 760 تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه از کانال 56 هزار تومانی خارج شده و در رقم 55 هزار و 440 تومان به ثبت رسید.

باد موافق در بادبان دلار؟

در روز‌های پایانی هفته اخیر سیگنال‌های مثبتی منتشر شد که توجه فعالان ارزی را به خود جلب کرد. خبر سفر سلطان عمان به کشور در روز یکشنبه هفته جاری نخستین سیگنال مثبت منتشر شده در روز‌های اخیر بود. در ماه‌های پیشین مشاهده شده بود که بخشی از مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی از طریق واسطه‌ها پیگیری می‌شود که عمدتا این واسطه‌ها از کشور‌های حاشیه خلیج فارس بودند.

این‌بار نیز پس از انتشار سخنان مسوولان سیاست خارجه ایران و آمریکا مبنی بر پیگیری گفت‌وگو‌ها از کانال‌های ارتباطی خاص، شائبه‌هایی مبنی بر ارتباط سفر سلطان عمان و گفت‌وگو‌های سیاسی با غرب مطرح شد. از سوی دیگر در روز‌های اخیر ایران و بلژیک بر سر تبادل دو زندانی به توافق رسیدند که حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور در پیامی توییتری از میانجی‌گری سلطان عمان برای به‌وقوع پیوستن این توافق تشکر کرد.

حال باید دید در روز یکشنبه و پس از ورود هیثم ابن طارق به کشور اخباری در زمینه گفت‌وگو‌های سیاسی ایران و غرب نیز منتشر خواهد شد یا خیر. به عقیده برخی از فعالان سیاسی- اقتصادی بازار نخستین سیگنال هسته‌ای مثبت می‌تواند روند کاهشی پر قدرتی را در نرخ ارز آغاز کند.

در کنار سفر سلطان عمان، یک فعال اقتصادی عضو اتاق بازرگانی نیز در روز‌های پایانی هفته گذشته از گشایش‌های ارزی سخن گفت. علی شریعتی در پیامی توییتری نوشت: به نقل از منابع موثق، مذاکرات چراغ خاموش تیم فنی حوزه بانکی در یکی از کشورهای همسایه با موفقیت به پایان رسیده و یقینا به زودی شاهد گشایش در حوزه ارزی خواهیم بود.

این در حالی است که انتشار اخبار در رابطه با گشایش‌های ارزی مساله تازه‌ای در بازار ارز ایران نیست و فعالان بازار بر این باورند که تا زمان قطعی شدن این شایعات نرخ ارز واکنش جدی نشان نخواهد داد.