به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، سازمان تجارت‌جهانی در تازه‌‌‌‌‌ترین گزارش‌‌‌‌‌ منتشرشده تخمین زده است تجارت‌جهانی در نیمه دوم۲۰۲۲ شتاب خود را از دست بدهد و رشد اقتصادی در سال‌۲۰۲۳ با کاهش مواجه شود. کاهش رشد اقتصادی را گزارش جدید آنکتاد بررسی کرده است که تایید وقوع کاهش رشد اقتصادی در مرز رکود جهانی است.

طبق پیش‌بینی اقتصاددانان سازمان تجارت‌جهانی گفته می‌شود، حجم تجارت‌جهانی کالا در ۲۰۲۲ به میزان ۵/ ۳‌درصد رشد خواهد داشت که اندکی بالاتر از پیش‌بینی ۳‌درصدی در آوریل گذشته است.

پیش‌بینی‌‌‌‌‌ها از ۲۰۲۳، حکایت از افزایش یک‌‌درصدی تجارت دارد که به‌شدت کمتر از برآورد ۴/ ۳‌درصدی قبلی است.  در اروپا، هزینه بالای انرژی ناشی از تنش میان روسیه و اوکراین، مصرف خانوار را کاهش داده و هزینه‌های تولید را افزایش خواهد داد و پیش‌بینی می‌شود سیاست‌های پولی انقباضی در آمریکا، بخش‌های متاثر از نرخ بهره مانند مسکن، خودرو و سرمایه‌گذاری را دچار مشکل کند.

چین نیز همچنان درگیر شیوع کووید-۱۹ و اختلالات تولید همراه با تقاضای ضعیف خارجی خواهد ماند. افزایش هزینه واردات سوخت، غذا و کود نیز می‌تواند منجر به ناامنی غذایی و بحران بدهی در کشورهای درحال‌توسعه شود. طبق پیش‌بینی جدید سازمان تجارت‌جهانی برآورد می‌شود که تولید ناخالص داخلی جهان به میزان ۸/ ۲‌درصد در ۲۰۲۲ و ۳/ ۲‌درصد در ۲۰۲۳ رشد داشته باشد.

براساس این پیش‌بینی میزان رشد موردانتظار ۲۰۲۳ طی بازنگری یک‌‌درصد کمتر از آنچه قبلا پیش‌بینی شده بود، اعلام‌شده است. این موارد را گزارش آنکتاد تایید می‌کند و بر اساس همین عوامل به بررسی رشد اقتصادی کشورها می‌پردازد.

در گزارش آنکتاد نیز عمده دلایل وقوع رکود و کاهش رشد اقتصادی سیاست‌های پولی و تورم در بخش انرژی و غذا تشخیص داده شده است.