تلاش‌های نهاد بازار‌ساز برای مدیریت تقاضا در بازار ارز ادامه دارد. روز گذشته محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی کشور، در پیام توییتری جدید خود به فعالان بازار غیر رسمی هشدار داد و از سوی دیگر از تلاش برای کوچک کردن بازار آزاد سخن گفت. از سوی دیگر علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت کشور نیز روز گذشته از عملیاتی شدن فرآیند واردات کالا توسط رمزارز خبر داد.
به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، به عقیده عده زیادی از تحلیلگران اقتصادی بازار ارز تهران سیاستگذار با هدف کاهش فشار تقاضا در بازار ارز در حال تصویب قوانین ارزی جدید در 2جبهه متفاوت است. یک جبهه از این قوانین همانند موضوع واردات با رمزارز‌ها سیاست‌های تسهیل‌گرانه و استفاده از دیگر ظرفیت‌های موجود و جبهه دیگر قوانینی همانند عدم تخصیص ارز به شرکت‌های فعال در بازار غیر رسمی، سیاست‌های بازدارنده هستند. مدل نادیده گرفتن معاملات غیر رسمی روشی دیرین در جریان سیاستگذاری ارزی کشور به شمار می‌آید؛ اما بررسی‌ها حاکی از آن است که برخلاف حجم کم این معاملات، قدرت جهت‌دهی آنها به بازار بسیار زیاد است.

حال به‌نظر می‌رسد که بانک مرکزی میزان اهمیت و قدرت جهت‌دهی بازار غیر رسمی به دیگر معاملات کشور را مورد توجه خود قرار داده و در تلاش است تا در کنار برطرف‌سازی نیاز متقاضیان رسمی، از حجم فشار موجود در بازار آزاد نیز بکاهد.

دیروز دوشنبه 11اردیبهشت‌ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر رسمی بازار ارز تهران افزایشی بود. درحالی‌که نرخ ارز مذکور در معاملات روز یکشنبه روند افزایشی خود را متوقف کرده بود و در سطوح قیمتی کانال 54هزار تومانی نوسان می‌کرد، با شروع بازار در روز دوشنبه نمودار دلار آزاد مجددا تغییر فاز داد و افزایشی شد.

هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود 700تومان افزایش نسبت به آخرین نرخ نقدی روز یکشنبه در رقم 55هزار تومان آغاز کرد. در نهایت نیز هر برگ از این اسکناس آمریکایی با حدود یک‌هزار و 20تومان افزایش نسبت به نرخ پیشین در رقم 55هزار و 320تومان به فعالیت خود پایان بخشید. با رشد چشمگیر نرخ دلار در بازار آزاد قیمت سکه طلا نیز افزایش یافت.

هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با افزایش نرخ 810هزار تومانی نسبت به قیمت روز یکشنبه به رقم 34میلیون و 900هزار تومان رسید.

بررسی‌ها از روند فعالیت نهاد بازار‌ساز بانک مرکزی و سیگنال‌های منتشرشده از سوی مقامات این نهاد حاکی از آن است که سیاست‌های جدیدی در راستای کاهش فشار تقاضا از معاملات آزاد در دستور کار است.

روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی در پیامی توییتری خطاب به واردکنندگان فعال در بازار غیر رسمی نوشت: نمی‌توان ارز را از بازار غیر رسمی دریافت کرد و همزمان به چشم‌داشت تخصیص ارز منتظر ماند تا مابه‌التفاوت آن را به‌دست آورد.

نرم افزار حسابداری شرکتی سپیدار

سیاست بانک مرکزی کوچک‌سازی بازار غیر رسمی است. ورود به بازار غیر رسمی معا‌دل پول‌شویی است و موجب اخلال در نظام اقتصادی می‌شود. کارشناسان بر این باورند که بازار‌ساز با هدف کاهش حجم تقاضا در بازار غیر رسمی درصدد جلوگیری از فعالیت شرکت‌های بزرگ در این بازار است.

از سوی دیگر آزادسازی معاملات از طریق رمز ارز‌ها را نیز می‌توان از دیگر سیاست‌های تسهیل‌گرانه بانک مرکزی دانست؛ چراکه استفاده از رمز ارز‌ها ظرفیتی است که تا به امروز به‌صورت جدی به آن توجهی نشده است و می‌تواند بخشی از فشار موجود در بازار را کاهش دهد.