روز ملی صادرات روز گذشته بدون حضور بخشی از اصحاب رسانه برگزار شد. در این مراسم رئیس اتاق ایران به‌عنوان نماینده بخش‌خصوصی از تعدد دستگاه‌های دخیل در امر تجارت انتقاد کرد و در این راستا خواستار تشکیل شورای تجارت خارجی شد. به گفته این فعال اقتصادی، ۴۴دستگاه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر تجارت هستند؛ این در حالی است که در بسیاری از کشورها، مرکز واحد و مشخصی برای سیاستگذاری شکل‌گرفته است.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، این موضوع هزینه مبادلات تجاری را کاهش می‌دهد.

همچنین انتقاد از جغرافیای محدود برای صادرات، صدور اندک کالاهای با فناوری بالا و سهم قابل‌توجه پتروشیمی و میعانات گازی از صادرات به‌دنبال حضور پررنگ کالاهای با فناوری بالا و ارزش‌افزوده پایین، از دیگر انتقادات بخش‌خصوصی به دولتمردان بود.

در عین حال در این نشست، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، وزیر صمت و معاون وزیر نیز به سخنرانی پرداختند.

رئیسی خطاب به صادرکنندگان برتر عنوان کرد که دشمن نمی‌خواهد ما رشد کنیم و به همین دلیل آشوب و بلوا به‌پا می‌کند؛ تمام جاهایی که شما باشید و بازاریابی می‌کنید، دشمنان می‌خواهند کاری کنند که کالاهای شما بازار نداشته باشد. او همچنین گفت: اعمال تحریم‌ها نشانه عصبانیت تحریم‌کنندگان از رشد اقتصادی است.

رئیس‌جمهور، فعالان اقتصادی را افسران جنگ تحریمی خطاب کرد و به سیاستگذاران صنعتی و تجاری کشور گفت که از تصمیم‌های خلق‌الساعه جلوگیری کرده و مشکلات صادرکنندگان درخصوص رفع تعهد ارزی را برطرف کنند. او همچنین اظهار کرد که دغدغه همه دیپلمات‌های ما باید مسائل اقتصادی باشد.

در جهان نام‌آور می‌شویم

رئیس‌جمهور روز گذشته در همایش روز ملی صادرات با بیان اینکه کارگروه‌هایی که برای رشد صادرات و رفع موانع پیش‌‌‌‌‌‌روی صادرکنندگان فعالیت می‌کنند، باید به نگاه‌‌‌‌‌‌ها و نظرات صادرکنندگان بیش و پیش از دیگران توجه کنند، اظهار کرد: صادرکنندگان میدان‌داران این عرصه هستند و صادرات بدون‌تردید لازمه یک تولید پایدار است.

رئیس‌جمهور با اشاره به ‌نامگذاری امسال از سوی رهبری گفت: امسال تمام تلاش ما باید در جهت رشد تولید، به‌ویژه تولید دانش‌‌‌‌‌‌پایه و فناوری‌‌‌‌‌‌پایه باشد. دانشگاه باید در کنار صنعت، معدن، کشاورزی و سایر عرصه‌‌‌‌‌‌های تولید قرار گیرد. اگر بازار، اقتصاد و تولید ما دانش‌‌‌‌‌‌پایه و فناوری‌‌‌‌‌‌پایه شد، شاهد رشد ارزش‌افزوده، افزایش تولید، رشد اشتغال و رفع بیکاری و تولید کالاهای نام‌‌‌‌‌‌آور در منطقه و جهان خواهیم بود.

رئیسی آمار ارائه‌شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی‌بر رشد ۵‌درصدی تولید را خبری بسیار خوب توصیف کرد و ادامه داد: همچنین اخبار رشد آمار تولید تجهیزات و ابزار تولید، رشد شرکت‌های بورسی، کاهش نرخ بیکاری در کشور، ارتباط با زیرساخت‌های اقتصادی سازمان شانگهای و آسیا و اتحادیه اوراسیا، برداشتن موانع ارتباطات همسایگی و فعال‌شدن ارتباطات مختلف با کشورهای همسایه؛ خبرهای خوبی برای بخش تولید و اقتصاد و در نتیجه رشد و پیشرفت کشور است. رئیس‌جمهور با اشاره به زمینه گسترش ارتباطات اقتصادی با کشورهای منطقه گفت: باید سهم ایران از تعاملات اقتصادی منطقه از جمله در ترانزیت کالا، گردش پولی و مالی و سایر عرصه‌‌‌‌‌‌های اقتصادی را احیا کنیم.

دولت در این زمینه تمام تلاش خود را به‌کار گرفته و آنچه امروز در این مراسم شاهد بودیم نیز نشان می‌دهد که فعالان اقتصادی نیز در این عرصه فعال هستند.

رئیس‌جمهور دستاوردهای ارائه‌شده در این مراسم را گواه آن دانست که رشد اقتصادی در کشور آرمانی دست‌‌‌‌‌‌نیافتنی نیست و افزود: دست‌یافتن به نرخ رشد حدود ۵‌درصد در ۶‌ماهه اول فعالیت این دولت، یعنی در ۶‌ماهه دوم سال‌۱۴۰۰، یعنی اینکه امسال بیش از ۵‌درصد رشد تولید را خواهیم داشت و حتما نرخ رشد اقتصادی ۸‌درصد که هدف‌‌‌‌‌‌گذاری شده، قابل‌دستیابی است، چراکه زیربناهای آن در کشور وجود دارد.

رئیسی با اشاره به آمار ارائه‌شده مبنی‌بر اینکه تراز تجاری کشور در حال مثبت‌شدن است، تصریح کرد: مثبت‌شدن تراز تجاری کشور به‌دست شما صادرکنندگان و تولیدکنندگان در حوزه کشاورزی، صنعت و معدن کاملا امکان‌پذیر است.