در شرکتی که برای کار تیمی و ایجاد فرهنگ آن ارزش قائل است، تیم‌سازی و چینش تیم، عنصر مهمی است. کار تیمی به‌جای تشویق به رقابت بین اعضا، فرصت‌‌‌هایی را برای کارکنان ایجاد می‌کند تا از همه منابع و مهارت‌‌‌های موجود برای رسیدن به اهداف کلان کسب و کار استفاده کنند. در محیط کار تیمی، افراد درک می‌کنند و معتقدند که تفکر، برنامه‌‌‌ریزی، تصمیمات، اقدامات و فعالیت‌ها وقتی با همکاری انجام شوند.
برای شرکت و کارمندان نتیجه بهتری در بر خواهد داشت. این محیط خود به خود ایجاد نمی‌شود. صاحبان مشاغل و مدیران اجرایی باید به صورت فعالانه فرهنگ کار تیمی را بین کارکنان خود ایجاد کنند.

چرا ایجاد فرهنگ کار تیمی دشوار است؟ از سنین جوانی، بسیاری از کارمندان در موسسات، مدارس و دوره‌‌‌های آموزشی شرکت کرده‌‌‌اند که تنها بر پیروزی یک نفر یا دستیابی به موفقیت تک‌‌‌نفره تاکید داشته‌‌‌اند. حتی هنگامی که این کارکنان وارد محیط‌‌‌های کار می‌‌‌شوند، شیوه سازماندهی سیستم‌های قدردانی، جبران خدمات و ارتقای کسب و کارها برخلاف ارزش‌‌‌های کار تیمی است.

محیط اکثر محیط‌‌‌های کسب و کار بر فرهنگ کاری تمرکز دارند که در آن کارکنان به دلیل عملکرد و مشارکت فردی خود تشویق می‌‌‌شوند و نمی‌تواند کار تیمی را پرورش دهد و در عوض، حس رقابت را تقویت می‌کند. چگونه یک فرهنگ تیمی خوب ایجاد کنیم؟ ایجاد فرهنگ تیمی خوب می‌تواند مزایای زیادی برای شرکت به همراه داشته باشد. برای انجام این کار، از مراحل زیر استفاده کنید:

نرم افزار حسابداری شرکتی سپیدار

۱) فرهنگ تیم خود را مرور کنید. با درک فرهنگ موجود شروع کنید. برای ارزیابی آن می‌توانید از لیست سوالات زیر استفاده کنید:

ارزش‌‌‌های شرکت چیست؟ ارزش‌‌‌های شرکت از نظر کارمندان چیست؟ ارزش‌‌‌های منعکس شده در رفتارهای مدیریتی چیست؟ میزان آگاهی کارمندان از ارزش‌‌‌های شرکت چقدر است؟ باورهای مشترک بین کارمندان در رابطه با رفتارهای حمایتی چیست؟ باورهای مشترک بین کارمندان در رابطه با احترام به یکدیگر چیست؟

۲) فرهنگ تیمی رهبران صنعت را مرور کنید.

درباره فرهنگ تیم‌‌‌های شرکت‌های با عملکرد بالا در بخش صنعت خود تحقیق کنید.

بر حوزه‌‌‌های زیر تمرکز کنید.

۳) زمینه‌‌‌هایی را برای بهبود فرهنگ تیم خود مشخص کنید. فرهنگ تیم خود را با رهبران صنعتی که مورد تحقیق قرار داده‌‌‌اید مقایسه کنید. زمینه‌‌‌هایی را برای بهبود مشخص کنید، مانند: ارزش‌‌‌های شرکتی، ارزش‌‌‌های کارمندی، باورهای کارمندی، هنجارهای رفتاری و فعالیت‌های رهبری سازمانی.

۴) استراتژی‌‌‌هایی را برای بهبود فرهنگ تیم خود تدوین کنید. استراتژی‌‌‌هایی برای رسیدگی به هر مساله فرهنگ تیمی که در مرحله قبل مشخص کرده‌‌‌اید، ایجاد کنید. تفاوت‌‌‌های فرهنگی بین کارکنان را که نمی‌توانید تغییر دهید، شناسایی کنید.

۵) پیاده‌سازی استراتژی‌‌‌های فرهنگ‌سازی تیم از طریق رهبران شرکت. برای ایجاد موفقیت‌آمیز فرهنگ تیمی، به حمایت افراد تاثیرگذار در سازمان خود نیاز دارید. به عنوان مثال، کارمندان، سرپرستان و مدیران محبوب باید فرهنگی که می‌‌‌خواهید ایجاد کنید را بپذیرند. سپس، آنها باید با رفتار خود به شما در ایجاد فرهنگ خوب، کمک کنند.

فرهنگ تیمی مناسب: مدل‌‌‌های تاریخی زیادی وجود دارد. همچنین افراد مختلف دیدگاه‌‌‌های متفاوتی دارند. اما یک فرهنگ خوب یا عالی در نهایت شامل موارد زیر می‌شود: افراد یک تیم چقدر به کاری که انجام می‌دهند اعتقاد دارند؟ (تعهد)

تمام کارمندان تا چه اندازه به شیوه‌‌‌ای که کار را انجام می‌دهند، اعتقاد دارند؟ (ساماندهی)

همه افراد چگونه در اتفاق‌‌‌هایی که در زندگی‌شان می‌‌‌افتد تعادل برقرار می‌کنند؟ (ایثارگر)

کارمندان تا چه میزان با یکدیگر صادق هستند؟ (صداقت) اگر کارفرما یا مدیر ارشد سازمان هستید، چند فعالیت وجود دارد که می‌توانید برای ارتقای فرهنگ تیمی قوی در سازمان خود استفاده کنید:

از بازخورد ذی‌نفعان استفاده کنید. در مورد ارزش‌‌‌ها، باورها و هنجارهای رفتاری کارمندان، بازخورد کارکنان، مشتریان و سایر ذی‌نفعان خارجی را دریافت کنید. از نظرات آنها برای تعیین تفاوت، بین دیدگاه خود برای فرهنگ تیم و واقعیت موجود، استفاده کنید. سپس، از یافته‌‌‌هایی که به دست آمده برای تنظیم مجدد عوامل فرهنگی در سازمان خود که با فرهنگ تیمی هدف متفاوت است، استفاده کنید. فرهنگ مدیریت را هدایت کنید. فرهنگ رهبران شرکت بیش از هر عامل دیگری بر فرهنگ تیم تاثیر می‌‌‌گذارد. در فرهنگ تیمی خوب، مدیران ارشد طرفداران اصلی فرهنگ حاکم بر شرکت هستند.

بر فعالیت‌های مدیریتی نظارت کنید و مواردی را که فرهنگ را تضعیف می‌کند، شناسایی کنید. به کارمندانی که مطابق فرهنگ تیم عمل می‌کنند، پاداش دهید. برای ترویج فرهنگ تیمی قوی، مهم است که به کارمندان خود نشان دهید که برای مشارکت آنها ارزش قائل هستید. برای این کار می‌توانید کارمندانی را که فرهنگ تیم هدف را با ارزش‌‌‌ها، باورها و هنجارهای رفتاری خود منعکس می‌کنند شناسایی کنید. آنها را از طریق تقدیر، ارتقای شغلی، افزایش حقوق یا مزایا تشویق کنید و به سایر کارمندان اطلاع دهید که چرا کارمندان منتخب، تشویق می‌‌‌شوند. تنوع فرهنگی را در شرکت ارتقا دهید.

با استقبال از افراد از هر رده و تجلیل از تفاوت‌‌‌های آنها، یک فرهنگ محیط کار مثبت و فراگیر ایجاد کنید. با بخش منابع انسانی همکاری کنید تا تنوع بخشی از استراتژی استخدام شما شود و تضمین شود که تنوع و مشارکت همچنان عناصر اساسی با رشد سازمان شما هستند. کارمندان را به کار کردن در زمان ناهار تشویق نکنید. در حالی که استراحت زمان ناهار از نظر قانونی لازم نیست، اجازه دادن به کارمندان برای خاموش کردن رایانه خود به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت در روز به ایجاد یک فرهنگ کاری مثبت کمک می‌کند.

تیم‌‌‌های کاری متشکل از روبات نیست، بنابراین انتظار اینکه کارمندان به طور مداوم در طول هشت ساعت بدون وقفه کار با کیفیت انجام دهند، غیر‌واقعی و ناسالم است. فراتر از آن، این انتظار نشان می‌دهد که کارمندان فقط برای خروجی کارشان ارزشمند هستند، نه به عنوان یک فرد. در واقع ثابت شده است که استراحت‌‌‌های منظم، بهره‌‌‌وری را افزایش می‌دهد و ۸۱‌درصد از کارمندانی که برای ناهار به طور روزانه استراحت می‌کنند، تمایل دارند که به طور فعال در سازمان خود مشارکت داشته باشند.

ملاقات‌‌‌های تک‌نفره را تغییر ندهید.

اگر زمانی را برای ملاقات با کارمندی اختصاص داده‌‌‌اید، تمام تلاش خود را برای احترام گذاشتن به زمان آن جلسه بکنید؛ مخصوصا اگر کار دیگری پیش آمد. انجام این کار به کارمندان نشان می‌دهد که برای وقت افراد ارزش قائل هستید و به آنها احترام می‌‌‌گذارید و به حرف‌‌‌های آنها اهمیت می‌‌‌دهید. اجازه ندهید کارمندان غیرفعال، بدون مشارکت بمانند. داشتن نیروی کار مشارکتی به پیشرفت شرکت در مسیر موفقیت کمک می‌کند. در حالی که کارمندان غیرفعال مانع کار می‌‌‌شوند.