مدیران ارشد شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سلسله نشست‌های تخصصی به زوایای مختلف توسعه این صنعت پرداختند. در این نشست توسعه زنجیره ارزش محور گفت‌وگوها بود.
سرمایه‌گذاری ۱۰۰‌میلیاردی برای توسعه

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تعریف ۱۹ طرح جدید زنجیره متانول با حجم سرمایه‌گذاری موردنیاز ۹‌میلیارد دلار خبر داد که مناسب سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران علاقه‌مند است.

رضا نکویی در نشست تخصصی «صنعت پتروشیمی؛ سرمایه‌گذاری و توسعه‌‌‌‌‌‌ها» با اشاره به اینکه ۱۱۶ طرح پتروشیمی با حجم سرمایه‌گذاری حدود ۱۰۰‌میلیارد دلار در کشور در حال اجراست، گفت: از این طرح‌ها ۳۷ طرح زیر ۲۰‌درصد پیشرفت، ۳۲ طرح ۲۰ تا ۷۰‌درصد پیشرفت و ۱۱ طرح بالای ۷۰‌درصد پیشرفت دارند که این ۱۱ طرح تا اوایل سال‌آینده به بهره‌‌‌‌‌‌برداری می‌رسند.

وی به توجه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تخصیص و پایداری خوراک طرح‌های پتروشیمی اشاره کرد و گفت: برای طرح‌های پتروشیمی در زنجیره، تخفیف خوراک درنظر گرفته‌شده‌است که مواردی به تشخیص وزارت نفت تا ۳۰‌درصد هم تخفیف داده می‌شود.

همچنین تخفیف مالیاتی بلندمدت برای طرح‌های مناطق ویژه و کمتر توسعه‌یافته هم درنظر گرفته‌ شده‌است.

نرم افزار حسابداری شرکتی سپیدار

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: دسترسی به آب‌های آزاد و تاسیسات زیربنایی از جمله مزایای مناطق ویژه پتروشیمی است.قانون حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی (FIPPA) درنظر گرفته‌شده‌است که یکی از مهم‌ترین آن کاهش ریسک سرمایه‌گذاری با تضمین اجازه خروج اصل سرمایه و سود حاصل از سرمایه است.

۱۹‌طرح جدید زنجیره متانول با حجم ۹‌میلیارد دلار تعریف شده‌است که مناسب سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران علاقه‌مند است. به گفته وی، ۱۱۶ طرح در دست اجرا مناسب شرکت‌ها، موسسات مالی و بانک‌ها هستند که در این طرح‌ها تامین‌مالی یا مشارکت داشته باشند.

۶هاب فعال پتروشیمی در کشور وجود دارد که ۱۴طرح در ماهشهر، ۲۳ طرح در عسلویه، ۱۱طرح در کنگان، ۱۰ طرح در منطقه انرژی‌بر پارسیان، ۲طرح در چابهار و ۴ طرح در قشم در دست اجراست.

مقاصد محصولات پتروشیمی ایران

مدیر برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران در نشست تخصصی «پتروشیمی؛ بازاریابی و کاربردهای پایین‌دستی» گفت: باید به فکر تنوع تولید محصولات پتروشیمی باشیم، زیرا تنوع محصولات می‌تواند تحریم‌ها را کمرنگ‌تر کند‌‌‌‌‌‌. معصومه‌مقدم با بیان اینکه هم‌اکنون محصولاتی همچون پلی‌اتیلن، متانول و استایرن‌ها در کشور‌های آمریکا، چین، هند و ترکیه با کاهش شدید واردات روبه‌رو هستند و این کشورها تولید این محصولات را افزایش داده‌اند، گفت: این موضوع برای تولید‌کنندگان این محصولات در کشورمان زنگ خطری خواهد بود و باید به فکر جایگزینی بازار‌های خود در بلندمدت باشند.

او با بیان اینکه هم‌اکنون ظرفیت‌های زیادی برای تولید‌کنندگان پتروشیمی ایران در بازار چین وجود دارد، گفت: تولید محصولات پتروشیمی در این کشور در سال‌های اخیر افزایش‌یافته، به‌عنوان مثال واردات پلی‌اتیلن این کشور از سال‌۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ با کاهش ۲/ ۱۰درصدی همراه بوده و پیش‌بینی می‌شود این کاهش تا سال‌۲۰۳۰ به منفی ۵‌درصد برسد. به گفته مقدم، بازار هند یکی مقاصد خوب محصولات پتروشیمی ایران است به‌طوری که اکثر تولید‌کنندگان به‌دنبال شرکت در مناقصات فروش بازار این کشور هستند، واردات اوره این کشور تا سال‌۲۰۲۵ از ۱/ ۱۰میلیون‌تن کنونی به ۲/ ۴میلیون‌تن خواهد رسید.

رئیس هیات‌مدیره یک شرکت شیمیایی برزیلی در این نشست از اعلام آمادگی این شرکت برای تاسیس رسمی دفتر نمایندگی در ایران خبر داد و گفت: این دفتر به‌منظور فراهم‌کردن تسهیلات به شرکت‌های ایرانی و برزیلی در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و کشاورزی فعالیت خواهد کرد. ماگنو موریرا (Magno Moreira) رئیس هیات‌مدیره شرکت شیمیایی PGG برزیل گفت: در سفرم به ایران با شرکت‌های بزرگی در ایران آشنا شده و صحبت کردم و همچنین از مناطق آزاد نیز دیدن کردم.

ما یک شرکت بین‌المللی هستیم که با کشورهای مختلف ارتباط داریم و علاقه‌مند هستیم که دفتر نمایندگی خود را در خاورمیانه درکشور ایران تاسیس کنیم.

او با بیان اینکه شرکت PGG علاوه‌بر برزیل زیرمجموعه‌هایی نیز در اروگوئه دارد، گفت: ما علاقه‌مند هستیم که شرکت‌های ایرانی نیز حضور فعالی در بازار برزیل داشته باشند و همکاری مشترکی بین ما و ایرانی‌ها شکل بگیرد.