مدیرعامل پتروشیمی بوشهر گفت: با اصلاح قیمت خوراک گاز، امکان استمرار تولید محصولات پتروشیمی و ارزآوری برای کشور حفظ خواهد شد.
به گزارش ویکی پلاست به نقل از ایرنا،‌ پیروز موسوی روز چهارشنبه در نشستی خبری در خصوص آخرین وضعیت مجتمع های پتروشیمی متانولی کشور با اشاره به اینکه مساله مهم بازنگری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها است، افزود: این موضوع می‌تواند صنعت را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه قیمت خوراک اکنون 25 درصد مربوط به قیمت گاز اروپا و 25 درصد آمریکا است، اظهار داشت: در اروپا قیمت بالا بیشتر هزینه انتقال است.

نرم افزار حسابداری شرکتی سپیدار

وی تصریح کرد: علاوه بر افزایش قیمت گاز در اروپا و تاثیر آن بر قیمت خوراک پتروشیمی ایران، جنگ در اوکراین نیز باعث کاهش قیمت متانول در جهان شده است که فشار مضاعفی بر متانول سازان ایران داشته است.

موسوی با اشاره به اینکه هزینه حمل نیز 15 تا 20 درصد بد از جنگ اوکراین افزایش داشته است، گفت: این موضوع بر اقتصاد کشور اثرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها در کنترل نرخ ارز اثربخش هستند، افزود: رقبای ایران با گاز ارزان، محصولات پتروشیمی تولید می‌کنند و توان رقابت از متانول‌سازان ایران گرفته می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی بوشهر ادامه داد: متانول ایران حاشیه سود کمی دارد و رقبا می توانند جای محصولات ایرانی را بگیرند.

وی با اشاره به این که در حالی که 2 درصد از گاز تولیدی در پتروشیمی‌های متانولی مصرف می‌شود، گفت: با این حال تاثیر زیادی بر بازار ارز کشور دارند.