بررسی‌های به‌عمل آمده از فضای هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که از تعداد متقاضیان خرید اسکناس‌های خارجی کاسته شده است.فعالان کف بازار از کاهش سطح معاملات سخن می گویند. به گفته این افراد با این میزان اندک نوسان نرخ ارز از سود معاملات ارزی کاسته شده است.
به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، البته این افراد معتقدند که درصورت انتشار یک خبر منفی جدید مجددا سطح مراجعه به معاملات غیر‌رسمی رشد خواهد داشت، اما وضعیت حال حاضر بازار، خلوت و دور از هیجان است.

رویداد «با هم» برای تحول کسب و کارها

در همین راستا روز گذشته قیمت دلار آزاد برای بیست‌و‌هفتمین روز کاری متوالی در کانال قیمتی ۵۰ هزار تومانی و به‌طور دقیق‌تر در نیمه نخست این کانال نوسان کرد.

در این میان بررسی فضای اخبار نیز حاکی از آن است که فعلا ریسک جدیدی برای بازار ارز وجود ندارد و روز‌های با ثبات بازار ادامه خواهد داشت. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در عصر روز گذشته با حدود ۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد.

اما بررسی روند قیمت‌ها در معاملات طلایی گویای آن است که نرخ سکه طلا طرح جدید در بازار روز گذشته نوسان کاهشی چشمگیر‌تری را نسبت به دلار از خود به نمایش گذاشته است. قیمت سکه طلا طرح جدید در عصر روز گذشته با حدود ۲۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ پیشین به رقم ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.

۲۷ روز در کانال میانگین

از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت دلار آزاد در معاملات بازار تهران در بازه قیمتی کانال‌های ۴۸ هزار تومانی تا ۵۴ هزار تومانی نوسان کرده است که میانگین کلیه این نوسانات رقم ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومان است. از سوی دیگر از روز‌های ابتدایی دهه سوم آبان ماه قیمت دلار آزاد به کانال ۵۰ تومانی بازگشته و از آن خارج نشده است که بدون احتساب روز‌های تعطیل برابر با ۲۷ روز نوسان در این کانال است.

با توجه به سیگنال‌های منتشر شده از سوی بازار‌ساز ارزی مبنی بر تلاش این نهاد در راستای ثبات‌بخشی به بازار ارز و همچنین مشاهده روند نوسانات بازار در ماه‌های پیشین می‌توان گفت احتمال سرایت این رفتار دلار به بازار زمستان نیز وجود دارد.

چرا که در ماه‌های پیشین مشاهده شد که نوسانات قیمتی ناشی از اخبار جنگ نیز نتوانست بازه نوسان دلار را برای طولانی مدت تغییر دهد و با فروکش کردن اخبار منفی، نرخ نیز کاهش یافت.

البته به عقیده برخی از فعالان بازار در روز‌های پیش‌رو احتمال رشد سطح تقاضا و بازگشت گرما به معاملات ارزی وجود دارد. بر اساس مشاهدات پیشین، با فرا رسیدن دهه نخست دی ماه همزمان با روز‌های تعطیل سال نو میلادی حجم معاملات بازار ارز تهران افزایش می‌یابد‌ که البته درصورتی که افزایش تقاضا با عرضه مناسب پاسخ داده شود احتمال رشد نرخ نیز از بین می‌رود.

دلار درجا زد، سکه افت داشت

دیروز دوشنبه ۲۰ آذر ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران با کاهش قیمت اندکی همراه بود. هر برگ اسکناس دلار که عصر یکشنبه به رقم ۵۰هزار و ۳۵۰تومان رسیده بود در واپسین معاملات نقدی بازار دیروز افت قیمت ناچیز یک‌صدم درصدی‌(۵۰ تومانی) را تجربه کرد و در رقم ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد.

اما افت قیمت در بازار سکه دیروز چشمگیر‌تر بود. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در عصر روز گذشته ۲۰۰ هزار تومان افت کرد و در رقم ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد. نیم‌سکه نیز در بازار دیروز افت قیمت ۵۰ هزار تومانی را تجربه کرد و در نرخ ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.