کلیات لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی اواخر تیرماه تصویب و در جریان بررسی جزئیات به دلیل نا‌مشخص بودن وظایف این وزارتخانه از سوی رئیس مجلس به کمیسیون اجتماعی ارسال شد.
به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، ۱۵ مرداد ماه جلسه‌ای برای رفع ابهام این لایحه در کمیسیون اجتماعی برگزار شد و عباس علی‌آبادی، وزیر صمت حضور یافت و در آنجا مخالفتش را با تشکیل وزارت بازرگانی اعلام کرد. ابهامات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در همان جلسه در کمیسیون اجتماعی رفع شد، اما پس از آن در دستور کار صحن علنی مجلس قرار نگرفت و با آغاز بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه از سوم مهر بررسی این لایحه به بعد از برنامه موکول شد.

حالا گفته می‌شود که بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار هفته جاری مجلس قرار دارد و احتمالا این لایحه امروز در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد. اما سرنوشت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی مبهم به نظر می‌رسد. برخی نمایندگان عنوان می‌کنند که نظر دولت برای تشکیل این وزارتخانه تغییر کرده است، اما برای پس گرفتن لایحه اقدام نمی‌کند.

یک عضو کمیسیون اجتماعی هم گفت: دولت نمی‌خواهد وزارت بازرگانی تشکیل شود، اما ظاهرا دوست ندارد لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را پس بگیرد و می‌خواهند عدم تصویب این لایحه به گردن مجلس بیفتد و به نظر می‌رسد این اتفاق خواهد افتاد.

علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در خصوص سرنوشت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، اظهار کرد: معتقدم نظر دولت در حال حاضر با زمانی‌که لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را به مجلس داد متفاوت است. در زمانی‌که دولت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را داد به دنبال تشکیل این وزارتخانه بود و ما نیز در کمیسیون اجتماعی به خاطر اینکه نظر دولت را تامین کنیم و بهانه از دولت برای کنترل بازار گرفته شود با تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردیم.

او ادامه داد: در زمان بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در کمیسیون اجتماعی گفتم با تشکیل این وزارتخانه مخالفیم، اما به دلیل اینکه می‌خواهیم بهانه را از دولت بگیریم و دولت دیگر بهانه‌ای برای عدم کنترل بازار نداشته باشد اجازه دهید با لایحه دولت موافقت کنیم و همکاران نیز موافقت کردند.

رایزنی دولت برای عدم تشکیل وزارت

رویداد «با هم» برای تحول کسب و کارها

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: اما در حال حاضر دولت در پشت‌صحنه رایزنی می‌کند. البته در ابتدا وزیر جدید صمت رایزنی می‌کرد که این وزارتخانه تشکیل نشود و بعد از آن کم کم پالس‌هایی از رئیس‌جمهور و… می‌رسد که این وزارتخانه تشکیل نشود.

ما می‌گوییم اگر می‌خواهید وزارت بازرگانی تشکیل نشود لایحه‌تان را پس بگیرید، اما ظاهرا دولت دوست ندارد لایحه را پس بگیرد و دوست دارد عدم تصویب این لایحه به گردن مجلس بیفتد و احتمالا هم همین‌گونه می‌شود و این لایحه مطرح می‌شود، اما تصویب نخواهد شد.

نیاز به تشکیل وزارت بازرگانی نیست

همچنین غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده بستان‌آباد و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با انتقاد از تشکیل وزارت بازرگانی تاکید کرد: مشکلات در جامعه و در این حوزه مربوط به ساختار نیست که دولت قصد دارد با تشکیل وزارت بازرگانی آن را درست کند. بنابراین به نظر می‌رسد دولت مسیر اشتباهی را می‌رود و بدنه فنی دولت نیز تا جایی که من شنیدم این لایحه را قبول ندارد و به همین جهت تشکیل وزارت بازرگانی طولانی شد و مشتری برای آن وجود ندارد.

او افزود: دولت باید در ساختار موجود با انتصاب افراد شایسته بخش بازرگانی را تقویت کند. در غیر این‌صورت ساختار جدید ایجاد کردن کاری را درست نمی‌کند و یک سال طول می‌کشد تا نقل و انتقال‌ها صورت بگیرد و از این خلأ هم بازار استفاده می‌کند و برخی از کنترل‌ها انجام نمی‌شود. بنابراین در این شرایط یک به‌‌هم‌ریختگی را مخصوصا در حوزه بازرگانی شاهد خواهیم بود.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس تصریح کرد: به‌جای تشکیل وزارت بازرگانی دولت باید مدیریت در این حوزه را تقویت کند نه آنکه ساختار را اصلاح کند. تغییرات قبلی به تازگی جای خود را پیدا کرده است. چقدر باید نیروها، امکانات و ساختمان‌ها را تغییر دهند؟ به همین جهت از نظر فنی نیز بدنه دولت خیلی با تشکیل وزارت بازرگانی همراه نیست.

درخواست زمان از سوی وزیر صمت

از سوی دیگر کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس‌ گفت: قرار بود که دولت نظر خود را در خصوص وزارت بازرگانی به مجلس اعلام کند و در مجلس جمع‌بندی شود و چیزی که به صلاح است اجرا خواهد شد. این جمع‌بندی می‌تواند تشکیل وزارت بازرگانی یا تشکیل سازمانی بازرگانی ذیل وزارت صمت باشد.

او یادآور شد: وزیر جدید صمت مهلتی برای بررسی تشکیل وزارت بازرگانی خواست. به نظر می‌رسد در حال حاضر باید تصمیم جمعی در خصوص وزارت بازرگانی گرفته شود و بلاتکلیفی تشکیل این وزارتخانه یا عدم تشکیل آن به نظر دولت بستگی دارد.

دولت بعدی تصمیم بگیرد

در همین زمینه جعفر قادری، نماینده شیراز و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، با بیان اینکه بهتر است دولت بعدی برای تشکیل وزارت بازرگانی تصمیم بگیرد، گفت: مجلس لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی را در دستور کار دارد، اما به نظر می‌رسد شاید بهتر باشد که برای تشکیل وزارت بازرگانی دولت بعدی تصمیم بگیرد و در حال حاضر این لایحه را مسکوت بگذاریم.

او ادامه داد: اگر دولت بعدی اصراری بر تشکیل وزارت بازرگانی داشت این لایحه را بیاورد و اجرا کند. اما اگر تمایلی به تشکیل وزارت بازرگانی نداشت پیشنهاد لغو آن را بدهد. در حال حاضر مجلس و دولت تعجیلی برای این کار ندارند.

بنابراین به نظر می‌رسد بهتر است که این لایحه را به‌گونه‌ای مسکوت بگذاریم تا به اوایل کار دولت بعدی کشیده شود و دولت بعدی در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

او همچنین در خصوص برخی اخبار مبنی بر توافق میان دولت و مجلس بر سر تشکیل وزارت بازرگانی، اظهار کرد: تاکنون از چنین توافقی بی‌اطلاع هستم و حداقل من در جریان نیستم.ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی به تصویب رسیده، اما اینکه صحن چه تصمیمی بگیرد و پیشنهاد به کجا برسد مشخص نیست چون در صحن ۹۵ پیشنهاد ثبت شده در خصوص لایحه تشکیل وزارت بازرگانی وجود دارد.

او در خصوص اینکه آیا با توجه به مخالفت وزیر صمت با لایحه تشکیل وزارت بازرگانی احتمال تصویب این لایحه وجود دارد، ادامه داد: مجلس به کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی رای داده و نمی‌تواند دیگر رای ندهد چون در حال حاضر جزئیات در حال بررسی است و می‌خواهیم به شرح وظایف برسیم.

قاعدتا رویه این‌گونه بوده که نمایندگان زمانی‌که کلیات را به تصویب می‌رسانند به جزئیات هم رای می‌دهند. اگر قرار بود با این لایحه مخالفت شود باید با کلیات یا دوفوریت این لایحه مخالفت می‌شد اما این دو رای آورد. در حال حاضر می‌خواهیم شرح وظایف را رای بگیریم و قاعدتا مخالفتی با این بحث نخواهد شد.