لازمه اقتصاد رقابتی و توسعه اقتصادی، ورود افراد شایسته و متخصص به عرصه‌‌‌های اقتصادی است. دورکیم، در همان سال‌های ابتدایی قرن بیستم دریافته بود که هرچقدر افراد خبره‌‌‌تر به حوزه‌‌‌های تخصصی ورود کنند، موجب می‌‌‌شوند که ثمره نهایی، ارزشمندتر شود.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، بر همین اساس نیز او نظریه «تقسیم کار» را تشریح کرد. تقسیم کار تاریخچه‌‌‌ای بسیار دیرینه دارد؛ اما تنها از قرن هجدهم به این سو جوامع بشری نسبت به این قانون آگاهی یافتند. امروزه پدیده تقسیم کار به حدی عمومیت پیدا کرده است که دیگر از چشم کسی پوشیده نیست. صنعت امروزی و مدرن نیز بیش از پیش به تقسیم کار تخصصی نیازمند است. نه‌تنها در درون هر واحد صنعتی، هر بخش از بخش دیگر مجزا و بی‌‌‌نهایت تخصصی‌‌‌ است؛ بلکه هر کارخانه هم به نوبه خود واحدی تخصصی است که وجودش مستلزم وجود واحد تخصصی دیگر با مدیران، کارگران و تکنیسین‌‌‌هایی متخصص است. البته تخصصی‌بودن نباید باعث منفک‌شدن اجزای یک کسب‌وکار شود.

از سوی دیگر چنین هدفی باعث تعامل بخش خصوصی و دانشگاه‌‌‌ها می‌شود که همزمان با رقابتی‌کردن اقتصاد، کیفیت کالاها را هم افزایش خواهد داد.  نایب‌رئیس اتاق ایران با تایید گزاره‌‌‌های مطرح‌شده معتقد است که در تمام دنیا رقابت، عامل تعامل صنعت و دانشگاه است و بنگاه‌‌‌های اقتصادی برای پایداری در اقتصاد جهانی نیازمند تعامل با بخش علمی به‌منظور ارتقای کیفیت، کاهش قیمت و افزایش بهره‌‌‌وری هستند؛ اما ایران در چند دهه گذشته روند مناسبی در این زمینه نداشته است. مقصر اصلی عدم‌شکل‌‌‌گیری تعامل صنعت و دانشگاه در ایران دولت‌‌‌ها هستند که طی چند دهه گذشته سیاست مناسبی در این زمینه نداشته‌‌‌اند. با این همه و با وجود اینکه به گفته حسین سلاح‌‌‌ورزی، اقتصاد ایران به‌‌‌واسطه سیاست‌‌‌های توزیع رانت، میانه خوبی با رقابت ندارد، اما با تعامل بخش خصوصی و دانشگاه‌‌‌ها می‌‌‌توان به رقابتی شدن اقتصاد امیدوار بود. البته این تنها عقیده بخش خصوصی نیست. در افتتاحیه همایش تعامل صنعت و دانشگاه که اخیرا در کرمانشاه برگزار شد، استاندار و نمایندگان این استان هم با اذعان به این مطلب، از پیشروی بخش خصوصی در اقتصاد و بهره‌‌‌گیری از نخبه‌‌‌های دانشگاهی حمایت کردند؛ تا حدی که نماینده کرمانشاه گفت، دولت باید در اقتصاد کم‌‌‌رنگ‌‌‌تر شود و همزمان باید بخش خصوصی را تقویت کنیم.

دولت‌‌‌ها؛ مقصر عدم‌تعامل صنعت و دانشگاه
نایب‌‌‌رئیس اتاق ایران، رقابت را عامل تعامل صنعت و دانشگاه دانست و گفت: با تعامل بخش خصوصی و دانشگاه‌‌‌ها می‌‌‌توان به رقابتی شدن اقتصاد امیدوار بود. حسین سلاح‌‌‌ورزی افزود: وقتی از دانشگاه‌‌‌ها درباره چرایی پیش‌‌‌قدم نشدن آنها برای حل مسائل بنگاه‌‌‌های اقتصادی سوال می‌شود، عدم‌استقبال صنایع را مطرح می‌کنند. وی ادامه داد: به عقیده من مقصر اصلی عدم‌شکل‌‌‌گیری تعامل صنعت و دانشگاه در ایران، دولت‌‌‌ها هستند که سیاست مناسبی در این زمینه نداشته‌‌‌اند. نایب‌‌‌رئیس اتاق ایران اظهار کرد: در تمام دنیا رقابت، عامل تعامل صنعت و دانشگاه است و بنگاه‌‌‌های اقتصادی برای پایداری در اقتصاد جهانی نیازمند تعامل با بخش علمی برای ارتقای کیفیت، کاهش قیمت و افزایش بهره‌‌‌وری هستند؛ اما کشور ما در چند دهه گذشته روند مناسبی در این زمینه نداشته است.

 

سلاح‌‌‌ورزی ادامه داد: در این مدت سیاست اقتصادی دولت‌‌‌ها بر پایه توزیع رانت ازجمله استفاده از انرژی ارزان، ارز دولتی، منابع زیرزمینی و… بوده و در این مدت بخش خصوصی هم تلاش کرده است به‌‌‌جای افزایش بهره‌‌‌وری، سهم بیشتری از رانت به دست بیاورد. او با تاکید بر لزوم خروج از این روند و تلاش برای رقابتی کردن اقتصاد در کشور، نتیجه این امر را تعامل بیشتر بخش خصوصی و دانشگاه‌‌‌ها دانست.  نایب‌رئیس اتاق ایران همچنین بر لزوم حضور موثر در زنجیره ارزش اقتصاد دنیا برای پویایی تولید و اقتصاد کشور تاکید کرد و افزود: امروز نمی‌‌‌توان انتظار داشت که هر کشور به‌‌‌تنهایی به تمام دانش و تکنولوژی دست پیدا کند؛ بلکه باید از ظرفیت دانش و تکنولوژی که در اقتصاد جهان وجود دارد، استفاده کنیم. سلاح‌‌‌ورزی به موضوع بورسیه شغلی در صنایع هم اشاره کرد و گفت: این طرح باید برای صنایع جذاب باشد؛ چراکه مستثنا شدن از قوانین بیمه و تامین اجتماعی در طرح بورسیه صنعتی، می‌‌‌تواند مشوق خوبی برای بنگاه‌‌‌ها باشد.

لزوم تعامل صنعت و دانشگاه
همچنین عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران با تاکید بر لزوم عملیاتی شدن تعامل صنعت و دانشگاه در قالب چند پروژه ملی، برقراری تعامل بین دو حوزه علم و تولید را برای دوران پساکرونا ضروری دانست. به گزارش اتاق ایران‌آنلاین، کیوان کاشفی با اشاره به رویکرد دانش‌‌‌بنیان این دوره از همایش، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان طی سال‌های اخیر نقش مهمی در پیوستگی صنعت و دانشگاه داشتند، از همین رو موضوع یادشده در این همایش مورد توجه قرار گرفته است. عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران با اشاره به اهمیت تعامل صنعت و دانشگاه، افزود: به نظر می‌رسد اکنون حلقه مفقوده این دو بخش در حال شکل‌‌‌گیری است و امروز دانشگاه در زمینه تکنولوژی، نیروی کار ماهر و… به کمک صنایع آمده و بخش تولید نیز در سال‌های گذشته اقبال بیشتری به دانشگاه‌‌‌ها داشت. کاشفی ابراز امیدواری کرد که بهبود تعامل صنعت و دانشگاه به کمک حل مشکلات اقتصادی کشور و ترسیم آینده‌‌‌ای روشن برای کشور بیاید و ادامه داد: لازم است حوزه آموزش فنی و حرفه‌‌‌ای نیز به عرصه تعامل صنعت و دانشگاه اضافه شود.

او بر اهمیت عملیاتی‌شدن تعامل صنعت و دانشگاه و گرفتن خروجی مناسب از آن نیز تاکید کرد و یادآور شد: برای این منظور باید چند پروژه اجرایی منتخب را در سطح کشور کلید بزنیم و از تجارب موفق دیگر کشورها در این زمینه استفاده کنیم. رئیس اتاق کرمانشاه تصریح کرد: باید به‌‌‌تدریج از برگزاری همایش تعامل صنعت و دانشگاه به سمت پروژه‌‌‌های عملیاتی برویم. کاشفی از اهمیت عملیاتی شدن تعامل صنعت و دانشگاه برای آینده اقتصاد کشور هم یاد کرد و افزود: فشار تحریم‌‌‌ها همیشه به این شکل باقی نخواهد ماند و زمانی شاهد بازگشایی درهای کشور خواهیم بود که برای آن زمان آماده باشیم. او همراهی صنعت و دانشگاه را برای ارتقا و تامین تکنولوژی و همچنین تربیت نیروی کار ماهر و متخصص برای دوران پساتحریم ضروری دانست.

بند ناف صنعت و دانشگاه به دولت وصل بوده است
در ادامه این همایش، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران اهمیت تعامل دو حوزه علم و عمل و همراهی عاملان و عالمان را یادآوری کرد و گفت: ارتباط این دو بخش نقش موثری در توسعه و پیشرفت کشور، جهت‌دادن به آموزش‌‌‌ها و تجاری‌‌‌سازی ایده‌‌‌ها دارد. حسین میرمحمد صادقی، با اشاره به دلایل عدم‌تعامل صنعت و دانشگاه در سال‌های گذشته، ادامه داد: شاید مهم‌ترین دلیل این بوده که بند ناف صنعت و دانشگاه به دولت متصل بوده و این امر باعث شده است دانشگاه به دنبال تجاری‌‌‌سازی ایده‌‌‌ها نباشد تا بتواند از قبل آن بودجه تامین کند و صنعت هم امیدی نداشته که از ظرفیت دانشگاه برای حل معضلات خود استفاده کند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران با بیان اینکه اکنون وضعیت تعامل صنعت و دانشگاه بهبود یافته و عملیاتی بودن پایان‌‌‌نامه‌‌‌ها و رساله‌‌‌ها به یکی از شاخص‌‌‌های آیین‌‌‌نامه ارتقای اساتید تبدیل شده است، گفت: امیدواریم با ادامه این مسیر تعامل صنعت و دانشگاه به کمک حل مشکلات اقتصادی کشور بیاید. میرمحمد صادقی به این موضوع هم اشاره کرد که در دوره‌‌‌های گذشته نیز همایش‌‌‌هایی در زمینه تعامل صنعت و دانشگاه برگزار شده، اما دلیل موفقیت هفت‌دوره همایش اخیر ورود اتاق بازرگانی بوده است. او معتقد است: ترکیب فعلی همایش تعامل صنعت و دانشگاه به‌‌‌واسطه حضور اتاق بازرگانی، موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران و دانشگاه به‌‌‌عنوان سه‌ضلع اصلی، خود نمادی برای تعامل صنعت و دانشگاه است. میرمحمدصادقی همچنین از رویکرد همایش تعامل صنعت و دانشگاه یاد کرد که در این دوره رویکرد آن متناسب با شعار سال دانش‌‌‌بنیان است و افزود: به‌‌‌علاوه هر همایش به مسائل روز استانی که میزبانی آن را بر عهده دارد نیز توجه خواهد کرد.

از تعامل صنعت و دانشگاه حمایت می‌‌‌کنیم
استاندار کرمانشاه نیز در این همایش با تاکید بر آمادگی برای حمایت از تعامل صنعت و دانشگاه، انسجام، اشتراک و هم‌‌‌افزایی هوشمندانه بین دو بخش صنعت و دانشگاه را در شرایط کنونی بسیار ضروری دانست. محمد طیب‌صحرایی با اشاره به نسل‌‌‌های متفاوت دانشگاه از نسل اول تا چهارم، اظهار کرد: نیازی نیست حتما از نسل اول به دوم و تا انتها پیش برویم، بلکه می‌‌‌توانیم با میانبر هوشمندانه به دانشگاه‌‌‌های نسل جدید برسیم. وی از ظرفیت‌‌‌های قابل‌‌‌توجه کرمانشاه در حوزه دانشگاهی خصوصا دانشگاه رازی به‌‌‌عنوان یک دانشگاه سرآمد و افتخارآفرین یاد کرد و از صنایع خواست که از ظرفیت دانشگاه رازی استفاده کنند.

‌صحرایی استفاده از ظرفیت‌‌‌های کرمانشاه را برای جبران عقب‌‌‌ماندگی آزاردهنده‌‌‌ای که در حوزه تعامل صنعت و دانشگاه وجود دارد، ضروری دانست. استاندار کرمانشاه به ارائه پیشنهاد برای کاهش فاصله بین صنعت و دانشگاه نیز پرداخت و آن ورود هوشمندانه دانشگاه و صنعت به دوره آموزش متوسطه و قبل از شکل‌‌‌گیری ذائقه، تفکر و فرهنگ دانش‌‌‌آموزان بود تا بتوان از همین دوران آنها را با عرصه تلاش و کارآفرینی آشنا کرد. وی معتقد است: این کار می‌‌‌تواند جلوی تصمیم‌‌‌های غیرهدفمند و نادرست دانش‌‌‌آموزان برای انتخاب رشته را بگیرد تا بتوانند با نگاه درست‌‌‌تری برای ورود به دانشگاه و پس‌‌‌ازآن بازار کار آماده شوند. استاندار کرمانشاه سپس از این استان به‌‌‌عنوان سرزمین سرمایه‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های آشکار و پنهان یاد کرد و با بیان اینکه برای خدمت در این استان پر از انگیزه و امید هستم، افزود: همه باید با جدیت فرصت‌‌‌ها و ظرفیت‌‌‌های استان را مورد توجه قرار دهیم. صحرایی مرز را یکی از مزیت‌‌‌های مهم کرمانشاه برشمرد و مرز مشترک با عراق برای کرمانشاه را به مزیت دریای خزر برای استان‌‌‌های گیلان و مازندران تشبیه کرد که می‌‌‌توان مجموعه‌‌‌ای از استفاده‌‌‌ها را آن داشت.

باید دولت را لاغر و بخش خصوصی را تقویت کنیم
نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز در افتتاحیه همایش تعامل صنعت و دانشگاه گفت: بسیاری از گره‌‌‌ها را می‌‌‌توان با کمک دانشگاه باز کرد؛ چراکه علم بن‌‌‌بست‌‌‌ها را باز می‌کند و ما برخلاف آنچه دشمن می‌‌‌خواهد، نشان دادیم که هر وقت به علم و توانمندی فرزندان این آب‌‌‌وخاک اعتماد کردیم موفق بودیم. محمد رشیدی فاصله گرفتن از علم و پرداختن به مسائل حاشیه‌‌‌ای، سیاسی و جناحی را باعث صدمه به کشور دانست و عنوان کرد: متاسفانه همه دولت‌‌‌های گذشته یک‌‌‌راه را اشتباه رفتند و آن عدم‌اعتماد به بخش خصوصی و سنگین کردن بار دولت بوده است.

نماینده کرمانشاه در مجلس اظهار کرد: هم‌‌‌اکنون تمام بنگاه‌‌‌های اقتصادی قدرتمند کشور و حتی کلید بخش خصولتی نیز در اختیار دولت است که صنعت خودرو نمونه‌‌‌ای از این بنگاه‌‌‌هاست و اگرچه به‌اسم ۹۵‌درصد سهام آن در اختیار مردم است اما در عمل همان ۵درصد بخش دولتی برای صنعت خودرو تصمیم می‌گیرد که امروز نتیجه آن را شاهدیم. او با بیان اینکه در سایر صنایع بزرگ مانند فولاد، سیمان، معادن بزرگ و… نیز شرایط مشابهی داریم، افزود: اصلاح جامعه و بهبود وضعیت کشور نیازمند کاهش تصدی‌‌‌گری دولت و افزایش قدرت بخش خصوصی است و باید زمینه را برای رشد بخش خصوصی فراهم و از سوی دیگر دولت را برای تصمیم‌گیری‌‌‌های سازنده لاغر و چابک کنیم. وی با تاکید بر اینکه دولت نباید بنگاه‌‌‌داری کند، بلکه باید فقط نقش تنظیم‌‌‌گری را برعهده داشته باشد، بیان کرد: حتی در سیاست‌‌‌های اصل ۴۴ نیز بر خصوصی‌‌‌سازی تاکید شده است. عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه، خصوصی‌‌‌سازی‌ای را که به سمت رانت برود غیرقابل‌‌‌پذیرش خواند و اضافه کرد: هرکجا انحصار باشد مجلس مقابل آن می‌‌‌ایستد و در این راستا در تلاشیم که امضاهای طلایی را در کشور برداریم.

با بورسیه شغلی در صنعت، مشکل بیکاری را حل می‌‌‌کنیم
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه نیز از اجرای طرح بورسیه شغلی در صنعت در این دانشگاه خبر داد و گفت: تعهد می‌‌‌دهیم اگر با ما همکاری شود و این طرح را کلید بزنیم، مشکل اشتغال استان را برطرف کنیم. احمدی آنچه را که برای تعامل صنعت و دانشگاه مورد نیاز است، طرح بورسیه شغلی در صنایع دانست و اظهار کرد: در قالب این طرح دانشجویان به‌خصوص افرادی که رتبه برتر دارند توسط صنایع بزرگ و مادر استان بورسیه خواهند شد. رئیس دانشگاه رازی از جزئیات این طرح نیز یاد کرد و ادامه داد: در قالب بورسیه شغلی در صنعت، دانشجو دو روز در هفته به واحدهای صنعتی می‌رود، از سربازی معاف می‌شود، بیمه می‌شود و براساس حقوق پایه کار به‌‌‌اندازه دو روز در هفته و هشت‌روز در ماه دریافتی خواهد داشت. او اظهار کرد: نتیجه این طرح آن است که دانشجویان مشکلات صنایع را برای دانشگاه و اساتید می‌‌‌آورند تا به آن پرداخته شود، علم دانشگاه را به صنعت می‌‌‌برند و خود نیز حین تحصیل آچار به دست شده و مهارت‌‌‌آموزی می‌کنند. احمدی کمک به اشتغال‌زایی و کاهش نرخ بیکاری را از مزایای این طرح دانست که در استانی مانند کرمانشاه با این نرخ بیکاری، بسیار حائز اهمیت است. او خواستار همراهی بخش‌‌‌های مختلف استان برای اجرایی شدن طرح بورسیه شغلی در صنعت شد.