صنایع ایران بر مدار نوسان حرکت می‌کنند؛ این موضوع را می‌توان با ارزیابی آمارهای تولید کالاهای صنعتی نشان داد. در واقع تولید کالاهای ایرانی در مجموع نه سیر صعودی دارد و نه نزولی؛ بلکه در یک‌ماه تولید افزایش یافته است و در ماه دیگر کاهش.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، این نوسانات از یکسو مانع عقد قراردادهای دوجانبه بلندمدت برای تامین مواد اولیه با طرف‌‌‌های خارجی شده و از سوی دیگر به خروج ایران از بازارهای خارجی و واگذاری سهم بازاری به رقبا منجر می‌شود. اگرچه تولید پنج‌ماهه در اکثر صنایع به لحاظ میزان افزایش یافته؛ اما نوسانات ماهانه تولید مانع برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های بلندمدت برای توسعه کشور تولید می‌شود.

مطابق آخرین آمار ماهانه ۳۰کالای منتخب وزارت صنعت، معدن و تجارت که تا پایان مردادماه در دسترس عموم قرار گرفته است، به‌طور کلی می‌‌‌توان گفت اکثر قریب به اتفاق صنایع، به‌خصوص صنایع مهمی همچون فولاد و شیمیایی، در فاصله پنج‌ماه امسال، از تیرماه به این سو روند کاهشی را در تولیدات خود طی کرده‌‌‌اند؛ اتفاقی که به افزایش هزینه نهاده‌ها در زنجیره تولید و تورم تولیدخواهد انجامید و در مقابل باعث کاهش سهم صادراتی محصولات ایران در کشورهای مقصد خواهد شد.بررسی شاخص مدیران خرید صنعت (شامخ) در مهرماه و مقایسه آن با شهریور در بخش صنایع فلزی نیز گویای آن است که براساس این شاخص، میزان سفارش‌های جدید کاهش یافته و در مقابل موجودی مواد اولیه در انبار درحال افزایش است. در عین حال، میزان به‌کارگیری نیروی انسانی در این صنعت کاهش نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، موجودی محصولات انبار نسبت به شهریورماه درحال افزایش است که در مجموع چهار شاخص پیش‌گفته می‌توان اذعان کرد رکود در این صنعت حکمفرماست. بررسی آمار ۳۰ کالای منتخب برای ماه‌‌‌های خرداد، تیر و مرداد نیز کاهش تولید فولاد و محصولات فولادی را نشان می‌دهد. به‌عنوان نمونه در پایان مرداد، میزان تولید فولاد حدود ۹۲۹‌هزار تن نسبت به فروردین کاهش داشته است. مشابه این اتفاق، در تولیدات محصولات فولادی نیز شاهد افت در ماه‌‌‌های خرداد، تیر و مرداد بوده‌‌‌ایم، به شکلی که به‌طور متوسط هر ماه کاهش تولید ۲/ ۲درصدی در این شاخه از صنعت رقم خورده است. قیمت خرید مواد اولیه نیز در این صنعت براساس داده‌‌‌های شامخ، نشانگر افزایش ۲۸/ ۳واحدی بوده است که این موضوع را می‌توان در افزایش نرخ ارز و روند فزاینده قیمت تامین مواد اولیه جست‌وجو کرد. بررسی شاخص قیمت محصولات تولیدشده نیز نشان‌دهنده افزایش ۳/ ۱۱درصدی قیمت محصولات بوده است که به‌خوبی انتظارات تورمی پیش‌گفته براساس تولیدات مردادماه را توضیح می‌دهد.