آمار‌های منتشر‌شده در زمینه جزئیات تجارت خارجی کشور گویای آن است که کسری تراز تجاری غیر‌نفتی به بالاترین میزان خود رسیده است. طبق آمار گمرک در ۸ ماه منتهی به آبان مشاهده می‌شود که ارزش کل صادرات غیرنفتی کشور ۳۲ میلیارد دلار و ارزش واردات نیز رقمی معادل ۴۲ میلیارد دلار بوده است که در نتیجه تراز تجاری غیرنفتی با کسری ۱۰.۱‌میلیارد دلاری مواجه شده است که در سال‌های پس از تحریم ثبت چنین رکوردی بی‌سابقه بوده است.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، به عقیده بسیاری از تحلیلگران این کسری تراز تجاری تاثیر منفی قابل توجهی روی ذخایر ارزی کشور خواهد داشت. چرا که بر اساس این آمار مشاهده می‌شود حدود 10 میلیارد دلار از ارز‌های خارج شده از کشور جایگزین نشده است و این عدم تعادل منابع و مصارف روی قیمت‌ها در آینده اثر خواهد گذاشت.

البته با افزودن درآمد‌های ناشی از فروش نفت تراز تجاری کشور مثبت می‌شود، اما احتمال کاهش حجم فروش نفت با درنظر گرفتن روند پرنوسان صادرات طلای سیاه در سال‌های اخیر، سبب شده تا کسری تراز تجاری غیرنفتی نگرانی ارزی جدیدی محسوب شود.

روند کلی بازار ارز نیز در روز گذشته افزایشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد در عصر روز گذشته نسبت به نرخ پیشین خود حدود 100‌تومان افزایش یافت و در رقم 50 هزار و 250 تومان معامله شد.

افزایش فشار بر ذخایر‌ ارزی

وضعیت تراز تجاری از مهم‌ترین عوامل بررسی وضعیت بازار ارز یک کشور است. چرا که با نمایش دادن اختلاف میان صادرات و واردات کل یک اقتصاد میزان ارز‌آوری یا برون‌رفت ذخایر ارزی را نشان می‌دهد.

در کشور ما با توجه به مساله صادرات نفت‌خام تراز تجاری عمدتا مثبت ثبت می‌شود، اما باید در نظر داشت که عموما تراز تجاری غیرنفتی منفی بوده و این بدین معنا است که بانک مرکزی از محل فروش نفت درحال برقراری تعادل در بازار ارز است.

آمار‌های جدید منتشر شده از سوی گمرک گویای آن است که کسری تراز تجاری کشور در قله قرار دارد. در نتیجه می‌توان گفت که فشار بر ذخایر ارزی کشور بیشتر از پیش شده است.

البته این در حالی است که سیگنال‌های منتشر شده در رسانه‌های داخلی و خارجی خبر از بهبودی درآمد‌های نفتی کشور می‌دهد. احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در یک اظهارنظر پیش از انتشار آمار مذکور تراز تجاری کشور را مثبت 10 میلیارد دلار اعلام کرد که می‌توان نتیجه گرفت این رقم با در نظر گرفتن درآمد‌های ناشی از صادرات نفت در ماه‌های اخیر بوده است.

حال باید دید درصورت تداوم یافتن شرایط حال حاضر سیاستگذار ارزی اقدام به تعدیل نرخ ارز خواهد کرد یا همچنان با اتکا به درآمد‌های نفتی، بازار ارز را در شرایط با ثبات نگاه خواهد داشت؟

رشد سبک بازار‌ها

دیروز دوشنبه 6 آذر ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران افزایشی بود. هربرگ دلار آزاد که شنبه و یکشنبه یک حرکت رفت و برگشتی به نیمه کانال 50 هزار تومانی را تجربه کرده بود صبح روز گذشته فعالت خود را در پله‌های ابتدایی این کانال آغاز کرد. در ادامه بازار دیروز دلار رشد قیمت 100 تومانی را تجربه کرد و در نهایت در رقم 50 هزار و 250 تومان به فعالیت روزانه خود پایان بخشید.

یورو آزاد نیز با رشد قیمت دلار همراه شد و با 300تومان رشد نسبت به نرخ روز یکشنبه در میانه کانال 55 و رقم 55 هزار و 420 تومان به فروش رسید. همچنین پوند انگلستان در عصر روز گذشته 450 تومان گران‌تر از نرخ پیشین در رقم 63 هزار و 900 تومان به فروش رسید.

سکه طلا طرح جدید نیز در بازار روز گذشته با ثبت رشد قیمت 100 هزار تومانی در یک قدمی خروج از کانال 28 قرار گرفت و در رقم 28 میلیون و 950 هزار تومان معامله شد.