بررسی‌های به‌عمل آمده توسط خبرنگار «دنیای اقتصاد» از صرافی‌های فعال در کانون صرافان کشور حاکی از آن است که بانک مرکزی این بنگاه‌های معاملاتی را شارژ کرده و سهمیه خرید ارز توافقی به بازار بازگشته است.
به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد،بر این اساس هر متقاضی با در دست داشتن مدارک هویتی می‌تواند جهت دریافت سهمیه ۲ هزار دلاری سالانه خود به یکی از صرافی‌های مجاز کشور مراجعه کرده و فرآیند خرید را سپری کند.
اما نکته قابل توجهی که در تازه‌ترین اعلامیه نهاد بازار‌ساز به آن اشاره شده این است که هیچ یک از صرافی‌های مذکور اقدام به پرداخت اسکناس به متقاضیان ارز توافقی نکرده و خریداران باید با ایجاد حساب ارزی فرآیند خرید را طی کنند. گفتنی است که ارز خریداری شده پس از ۵ روز کاری قابل برداشت از حساب ارزی است.

هر برگ اسکناس دلار توافقی در معاملات روز گذشته صرافی‌های کشور در محدوده قیمتی پله سوم کانال ۴۲ هزار تومانی قیمت خورد که با نرخ دلار آزاد در این روز حدود ۹ هزار تومان اختلاف داشت.

روز گذشته معاملات توافقی خریدوفروش ارز در صرافی‌های مجاز کشور از سر گرفته شد و مشاهدات حاکی از آن است که هر برگ اسکناس دلار توافقی در روز دوشنبه در محدوده قیمتی 42 هزار و 290 تومان به فروش رسیده است که با نرخ آزاد بازار اختلافی بیش از 9 هزار تومان دارد. پیش‌تر به محض وقوع چنین شرایطی در بازار فعالیت‌های سودجویانه شدت بیشتری گرفته و سفته‌بازان با هدف کسب سود اقدام به اجاره کارت ملی دیگر افراد، خرید سهمیه ارزی آنها و فروش آن در معاملات غیررسمی می‌کردند.

که این امر نه تنها سبب هدر رفت منابع ارزی و عدم تخصیص بهینه آنها به متقاضیان می‌شد، بلکه با افزایش قدرت فعالان سودجو زمینه رشد قیمت در معاملات آزاد نیز فراهم می‌شد. اما بررسی‌های به‌عمل آمده از معاملات توافقی در روز گذشته حاکی از آن است که با وجود اختلاف قیمتی قابل توجه میان ارقام توافقی و آزاد، حجم متقاضیان افزایش چشمگیری نداشته است.

نرم افزار حسابداری شرکتی سپیدار

به عقیده عده‌ای از تحلیلگران بازار تهران، کلید کاهش سفته‌بازی در معاملات ارزی الزام ایجاد حساب ارزی جهت دریافت سهمیه سالانه است. چرا که با این کار فرآیند دریافت سهمیه از حالت پیشین پیچیده‌تر شده و افراد کمتری قادر به فروش سهمیه خود به سفته‌بازان هستند. نرخ شاخص ارز غیر‌رسمی در نخستین روز کاری پس از تعطیلات، از سطوح قیمتی مرز 2 کانال 51 و 52 هزار تومانی به پله‌های میانی کانال پایین‌تر بازگشت تا برای بیستمین روز متوالی در کریدور کانال‌های 50 و 51 هزار تومانی نوسان کند. تحلیلگران با مشاهده روند قیمتی دلار آزاد در روز گذشته زمزمه‌هایی از تشکیل هسته سخت برای اسکناس آمریکایی را مطرح کردند.

به عقیده این افراد خروج نرخ ارز مذکور از کریدور حال حاضر نیازمند انتشار اخبار جریان‌ساز جدید است و تا زمانی که سیگنال مهمی به بازار مخابره نشود احتمال وقوع نوسان قیمتی چشمگیر بسیار پایین است. روز گذشته در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آمریکا در واپسین معاملات نقدی روز گذشته در پله پنجم کانال 51 هزار تومانی به فعالیت خود پایان بخشید.