یکتا رنگدانه تبریز تولیدکننده مستربچ سفید و کامپاند سفید
بهسا پلیمر پارس
پیشخوان خبر۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲۰
سکه سه پله گران شد
صعود انفرادی دلار در تعطیلات
صعود انفرادی دلار در تعطیلات
در روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ شاخص ارزی برخلاف روند دیگر ارز‌های بازار غیررسمی حرکت کرد و افزایشی شد.
به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که روند فعالیت شاخص‌های ارزی‌ در روز‌های میانی هفته دوم اردیبهشت، به‌واسطه خبر مثبت هسته‌ای، آرایش کاهشی به خود گرفته بود، قیمت هر برگ اسکناس دلار غیر‌رسمی در معاملات روز پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت افزایشی شد و به پله سوم کانال ۵۴ هزار تومانی رسید.

به عقیده برخی از کارشناسان بازار با توجه به عدم‌انتشار اخبار منفی در روز‌های اخیر و همچنین با توجه به روند کاهشی دیگر ارز‌های شاخص بازار تهران مانند یورو اروپا و پوند انگلستان، روند افزایشی دلار در بازار روز پنج‌شنبه حاصل تلاش فعالان افزایشی در شرایط نیمه تعطیل بازار است. در نهایت قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز پنج‌شنبه با حدود ۲۰۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۵۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. در این میان قیمت سکه طلا که متاثر از نرخ دلار آزاد است نیز در بازار روز‌های پایانی هفته افزایشی شد.

رشد منفی هفتگی دلار

نرخ شاخص ارزی در هفته‌ای که گذشت نوسانات قیمتی قابل‌توجهی را پشت سر گذاشت اما بررسی‌ها حاکی از آن است که برآیند این نوسانات منفی بوده است. در روز‌های میانی دهه نخست اردیبهشت ماه با مطرح شدن زمزمه‌هایی از تصویب قانون واردات خودروی کارکرده، فشار تقاضا جهت خرید ارز در بازار تهران افزایش یافت و در همین راستا قیمت دلار آزاد که از ابتدای سال جدید تا آن زمان در کانال‌های قیمتی ۵۰ و ۵۱هزار تومانی نوسان می‌کرد دچار افزایش قیمت شد.

روند افزایشی جدید به‌روز‌های ابتدایی هفته دوم اردیبهشت ماه نیز کشیده شد و هر برگ از این اسکناس آمریکایی معاملات روز‌های نخستین هفته گذشته را در کانال قیمت ۵۴ هزار تومانی آغاز کرد. روند افزایشی مذکور تا روز دوشنبه ۱۱اردیبهشت تداوم یافت که در این روز هر برگ دلار غیر‌رسمی در پله چهارم کانال ۵۵ هزار تومانی معامله شد.

اما با انتشار خبری جدید در زمینه آغاز همکاری‌های مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی، نرخ ارز مذکور تغییر فاز داد و کاهشی شد. کاهش نرخ دلار آزاد تا روز چهارشنبه و رسیدن به رقم ۵۴ هزار تومان ادامه داشت اما در روز پایانی هفته و برخلاف روند دیگر شاخص‌های ارزی دلار مجددا دو پله افزایش یافت.

در این میان روز گذشته خبرگزاری‌های داخلی به نقل از وزارت اطلاعات کشور از دستگیری تعداد قابل‌توجهی از فعالان معاملات فردایی و اخلال‌گران ارزی خبر دادند. خبرگزاری فارس در این زمینه نوشت: با اقدامات گسترده‌‌‌ اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج)، ۷۱ نفر از اخلال‌گران کلان ارزی در قالب ۲۳ گروه و تعدادی شبکه‌‌‌ سازمان‌‌‌یافته، شناسایی و دستگیر شدند. در روز‌های پایانی هفته گذشته همزمان با رشد ۲۰۰ تومانی نرخ شاخص ارزی، قیمت سکه طلا نیز رشد کرد.

در همین راستا قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در واپسین معاملات نقدی روز پنج‌شنبه با حدود ۳۱۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ پیشین به رقم ۳۳ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان رسید.