در روز‌هایی که گذشت ۳ تن از شخصیت‌های برجسته سیاسی- اقتصادی کشور به افزایش چشمگیر نرخ ارز در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران واکنش نشان دادند. پس از آغاز روند افزایشی جدید نرخ ارز و سکه در معاملات بازار تهران و قله‌نوردی شاخص‌های مذکور، وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و معاون اول رئیس‌جمهور در رابطه با مساله نوسانات ارزی سخن گفتند.
به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، در مجموع این سخنان می‌توان دریافت که بازار‌ساز در حال آماده‌سازی بسته‌های سیاستی جدید برای بازار ارز بوده و از سوی دیگر در بخش سیاست خارجه نیز منابع ارزی ایران در کشور‌های خارجی درحال وصول است.

با این حال به عقیده بسیاری از فعالان ارزی بازار تهران، انتشار چنین اخباری تا زمان انعکاس در بازار قدرت جهت‌دهی به معاملات را نداشته چرا که خبری مانند آزادسازی منابع ارزی مطلب تازه‌ای نبوده و سبب تغییر جهت انتظارات در بازار نمی‌شود.

اما به صورت کلی با توجه به کاهش هیاهوی تحریم‌های اروپایی و اظهارنظر مقامات اقتصادی به‌نظر می‌رسد از تب و تاب افزایشی بازار کاسته شده است.

رشد متشکل در زمان ریزش آزاد

دیروز دوشنبه ۳ بهمن ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات رسمی بازار تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات روز گذشته خود را در کانال ۳۹ هزار تومان آغاز کرد.

در صورتی که هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله یکسان تقسیم کنیم، قیمت هر برگ دلار بازار متشکل در طی معاملات روز گذشته از پله‌های دوم و سوم کانال ۳۹ به پله چهارم این کانال صعود کرد و در نهایت با حدود ۱۰۴ تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم ۳۹ هزار و ۳۹۹ تومان رسید.

اما این در حالی است که روند قیمت ارز مذکور در معاملات غیر‌رسمی در معاملات روز دوشنبه کاهشی بود و از کانال تاریخی خود به سمت کانال پایین‌تر حرکت کرد.

نرم افزار حسابداری شرکتی سپیدار

هر برگ اسکناس دلار آزاد تا انتهای معاملات روز گذشته حدود ۱۷۰ تومان نسبت به نرخ روز یکشنبه کاهش یافت و به میانه‌های نیمه دوم کانال ۴۴ هزار تومانی رسید.

برخی از فعالان ارزی بازار تهران افت دمای دلار در معاملات بازار آزاد را در راستای کاهش گمانه‌ها در زمینه تحریم‌های جدید اروپایی و همچنین اظهارنظر مقامات اقتصادی در رابطه با بازار ارز می‌دانند.

چرا که با انتشار سیگنال‌هایی در زمینه احتمال اجرای تحریم‌های جدید علیه نهاد‌های داخلی کشور توسط اتحادیه اروپا سطح انتظارات تورمی در میان معامله‌گران افزایش یافته بود و همین امر سبب بالا رفتن دست خریداران و رشد قیمت شده بود.

محمدرضا فرزین، رئیس کل جدید بانک مرکزی نیز روز یکشنبه سخنانی در رابطه با سیاست‌های ارزی جدید نهاد بازار‌ساز مطرح کرد که نشانگر تمایل این نهاد به تغییر ساختار معاملات ارزی کشور است. فرزین در بخشی از سخنان خود گفت: اقدامات لازم برای ایجاد بازار مبادله ارز و طلا انجام شده و تا دو هفته دیگر بازار مبادله ارز و طلا ایجاد می‌شود؛ تمام نیازهای خدماتی ارزی که بالغ بر ۴۰نوع نیاز ارزی است، تامین خواهیم کرد.

افق بلندمدتی برای بازار مبادله در نظر گرفته شده است. در حال حاضر فضا هیجانی است و به این دلیل سعی می‌کنیم در این بازار همه نیازها را برطرف کنیم و پس از آن از سایر ابزارهایی که در بازارهای ارز دنیا از آن استفاده می‌شود، بهره خواهیم برد.

کارشناسان ارزی بر این‌باورند که تا زمان اجرای سیاست‌های مد‌نظر بازار‌ساز نمی‌توان در رابطه با این ساختار جدید نظر داد و باید دید طرح موجود به چه شکل اجرا خواهد شد.

روز گذشته با کاهشی شدن روند نرخ دلار غیر‌رسمی نرخ سکه طلا نیز دچار نوسانات کاهشی شد و هر قطعه از این فلز گران‌بها با حدود ۶۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان رسید.