بازتعریف فرمول نرخ خوراک صنایع پتروشیمی اگرچه از الزامات توسعه این صنعت است اما بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای صنعتی، تجاری و خانگی باید در دستور کار وزارت نفت قرار گیرد.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی‌ها حکایت از این دارد که دولت قصد دارد سقف قیمتی بهای خوراک برای صنایع پتروشیمی را از ۵هزار تومان به ۳هزار و ۶۰۰ تومان یا چیزی نزدیک به این رقم تغییر دهد.
همچنین فرمول تعیین نرخ خوراک این صنایع مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد. فرمول مذکور اعتراضات زیادی از سوی بخش خصوصی برانگیخت، زیرا اعمال نرخ هاب‌های انرژی اروپایی در این فرمول تعریف شده ‌بود.

سوال این بود که چرا صنایع پتروشیمی کشوری که از ذخایر عظیم گازی بهره‌مند است باید مثل کشورهایی که مصرف‌کننده گاز هستند، خوراک تهیه کنند؟

آیا در شرایط تحریمی می‌توان از بهینه‌سازی مصرف انرژی صحبت کرد؟ کارشناسان معتقدند بهینه‌سازی راهی است که باید آن را طی کرد «چراکه در نهایت هزینه‌های مصرف سوخت و خوراک را پایین می‌آورد» اما باید به صورت پلکانی آن را اجرا کرد.

کارشناس دیگری نیز می‌گوید درصورت رفع تحریم‌ها و اتصال مستقیم به بازارهای جهانی می‌توان به بهینه‌سازی کارشناسی‌شده امیدوار بود.