بازه نوسان دلار در ماه پایانی پاییز به زیر ۵۰۰ تومان کاهش یافته است. بررسی روند نوسانات این ارز گویای آن است که از روز‌های ابتدایی آذر ماه تاکنون نرخ این ارز از کف قیمت ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان و همچنین سقف ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان فرا‌تر نرفته است.
به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، در نتیجه می‌توان گفت دلار در نیمه نخست آذر در یک کریدور به طول ۴۰۰ تومان محبوس شده است. به عقیده تحلیلگران ارزی با توجه به رفتار هیجانی نرخ این ارز در چند سال اخیر، نوسان در بازه ۴۰۰ تومانی نشانه از ثبات قابل قبول در بازار دارد. در حالت کلی دو عامل را می‌توان به عنوان عوامل ایجاد ثبات در بازار معرفی کرد.

نخست افت سطح انتظارات تورمی در میان جامعه و به خصوص فعالان بازار و دوم رویکرد ثبات محور بازارساز در سیاست‌های اقتصادی. روز گذشته نیز قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد با حدود ۵۰ تومان افت نسبت به نرخ پایانی هفته گذشته در رقم ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. همچنین سکه طلا نیز در بازار دیروز حدود ۱۰۰ هزار تومان افت نرخ را تجربه کرد.

رویداد «با هم» برای تحول کسب و کارها

عوامل اصلی ثبات بازار ارز

با از میان رفتن گمانه‌های منفی در رابطه با احتمال گسترش درگیری‌های نظامی در منطقه و حضور ایران در این درگیری‌ها، انتظارات تورمی فعالان بازار مجددا کاهش یافت و سوخت رشد نرخ ارز فراهم نشد. در نتیجه یکی از عوامل ثبات نرخ دلار آزاد در نیمه نخست کانال 50 هزار تومانی در بازار آذر ماه همین افت سطح انتظارات تورمی است.

اما در این میان سیاست‌های بانک مرکزی نیز در این ثبات تاثیر چشمگیری داشته است. با به اتمام رسیدن بهار سال جاری نشانه‌های سیاست تثبیت اقتصادی بانک مرکزی در بازار ارز مشاهده شد. این سیاست‌ها که از مهم‌ترین اهداف بازار‌ساز در سال جاری است، سبب شده تا بازدهی دلار آزاد از روز‌های ابتدایی سال تاکنون تنها حدود 5 درصد ثبت شود. در نتیجه تلاش‌های بانک مرکزی نیز دیگر عامل مهم ثبات نرخ‌ها در بازار است.

دیروز شنبه 18 آذر ماه روند نرخ اکثر شاخص‌های ارزی کم‌نوسان بود. هر برگ دلار آزاد که در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته در رقم 50 هزار و 250 تومان معامله می‌شد در عصر روز گذشته تنها 50 تومان افت قیمت را تجربه کرد و به رقم 50 هزار و 200 تومان رسید. این در حالی است که یورو و پوند دیروز هیچ‌گونه نوسانی از خود به جا نگذاشته و در نرخ‌های روز پنج‌شنبه یعنی 54 هزار و 450 تومان برای یورو و 63 هزار و 500 تومان معامله شدند.

اما برخلاف روند با ثبات بازار ارز، نرخ سکه طلا در بازار شنبه 100 هزار تومان افت کرد و به رقم 29 میلیون و 250 هزار تومان رسید. نیم و ربع سکه نیز به ترتیب 100 هزار تومان و 50 هزار تومان کاهش یافتند و به ارقام 15 میلیون و 350 هزار تومان و 10 میلیون و 350 هزار تومان رسیدند.

ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلی خیرامتیاز مطلب: 0%
لینک مطلب: https://wkpl.ir/n18002
همایش «رکود اقتصادی؛ روش‌های جذب سرمایه و ایده در صنایع پایین دستی پتروشیمی»