روز گذشته اخباری مبنی بر مخالفت بانک مرکزی عراق با انتقال دلار به صرافی‌های ایرانی منتشر شد. جهانبخش سنجابی شیرازی، دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، روز گذشته در حاشیه سخنان خود در زمینه تراز تجاری با عراق خاطرنشان کرد: بانک مرکزی عراق صرافی‌ها را مقید کرده است که مقصد انتقال ارز دلار را به بانک مرکزی اعلام کنند.
به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، اگر مقصد ایران اعلام شود بانک مرکزی عراق به دلیل تحریم‌ها برای صرافی دلار تخصیص نخواهد داد و اگر صادرکننده ایرانی در عراق دینار به صرافی بدهند و از صرافی بخواهد معادل‌ این پول را در ایران به دلار بدهد صرافی نرخ تبدیل دینار به دلار را با نرخ آزاد بازار بغداد محاسبه می‌کند.

تحلیلگران بر این باورند که با توجه به بدهی‌های عراق به ایران و همچنین میزان روابط تجاری با این کشور، نتیجه این سیگنال در میزان ارزآوری کشور تاثیر مستقیم داشته و طرف عرضه بازار را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

اما برخلاف انتشار سیگنال اقتصادی منفی مذکور، روند نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار روز گذشته کاهشی بود. در حالی که نرخ دلار غیر‌رسمی در روز‌های پایانی هفته گذشته به‌واسطه شرایط نیمه تعطیل بازار حدود ۲۰۰ تومان افزایش یافته بود، روز گذشته با شروع بازار در نخستین روز کاری هفته مجددا کاهشی شد و به پله‌های هشتم و نهم کانال ۵۳ هزار تومانی رسید.

ورود دلار به کانال ۵۳

دیروز شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیررسمی بازار تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود ۲۵۰تومان کاهش نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته در رقم ۵۴ هزار و ۵۰ تومان آغاز کرد. اما در ادامه روز نرخ ارز مذکور مجددا دچار نوسانات کاهشی شد و با عبور از مرز ۵۴ هزار تومانی در سطوح قیمتی کانال پایین‌تر معامله شد.

نرم افزار حسابداری شرکتی سپیدار

در صورتی که هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله یکسان تقسیم کنیم عمده نوسانات نرخ دلار آزاد در معاملات بعدازظهر روز گذشته روی پله‌های هشتم و نهم کانال ۵۳ هزار تومانی صورت پذیرفت و در نهایت نیز با حدود ۴۸۰ تومان کاهش نسبت به آخرین نرخ نقدی روز پنج‌شنبه در رقم ۵۳ هزار و ۸۲۰ تومان به نوسان روزانه خود پایان بخشید.

در این میان روز گذشته اخباری در زمینه فرآیند ارز‌آوری کشور نیز منتشر شد. به گفته دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق بانک مرکزی کشور همسایه به صرافی‌هایی که با تجار ایرانی معامله می‌کنند دلار تخصیص نخواهد داد.

تحلیلگران بر این باورند که با توجه به حجم نسبتا بالای تجارت ایران و عراق این موضوع در آینده می‌تواند زمینه‌ساز کاهش حجم ارز‌آوری کشور و به تبع آن تضعیف طرف عرضه در بازار شود. حال باید دید بانک مرکزی ایران در واکنش به خبر مذکور چه تدبیری اندیشیده و روند معاملات ایران و عراق به چه سمتی خواهد رفت.

روز گذشته همزمان با کاهش نرخ از در معاملات غیررسمی نرخ سکه طلا نیز دچار نوسانات کاهشی شد. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در طی معاملات بازار روز گذشته نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته حدود ۴۹۰ هزار تومان کاهش یافت و در رقم ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.