در روز‌های اخیر با لغو معاملات خریدوفروش ارز در صرافی‌ها، بازار معاملات غیر‌رسمی داغ‌تر از پیش شده و انتقال برخی تقاضا‌های خرد به این بازار موجب افزایش نرخ دلار آزاد شده است.
به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی است که مرکز مبادله ارز و طلای کشور که به عنوان مرکزی با سیاست‌های ارزی جدید در جهت حفظ ارزش پول ملی تاسیس شد، از روز سه‌شنبه دوم اسفند فعالیت خود را آغاز کرده و به گفته مسوولان بنا بر این است که بخش عمده نیاز‌ها‌ی ارزی مردم در این مرکز برطرف شود.

اما مشاهدات به عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز و روند نرخ‌ها در معاملات روز گذشته حاکی از آن است که آغاز فعالیت مرکز مذکور تاکنون تاثیر قابل توجهی بر نرخ ارز نداشته و قیمت‌ها در بازار غیر‌رسمی همچنان در حال پیشروی هستند.

گفتنی است که نرخ منتشر شده جهت فروش هر برگ اسکناس دلار در مرکز مبادله ارزی کشور رقمی معادل ۴۱ هزار و ۵۴۹ تومان است، در حالی که قیمت ارز مذکور در معاملات غیر‌رسمی در میانه‌های کانال قیمتی ۵۰ هزار تومانی معامله می‌شود. روز گذشته با افزایشی شدن روند نرخ دلار غیر‌رسمی، افت قیمت سکه طلا نیز جبران شد و قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها مجددا به نیمه دوم کانال قیمتی ۲۹ میلیون تومانی بازگشت.

ایست رسمی، حرکت آزاد

دیروز چهارشنبه ۳ اسفند ماه نرخ اسکناس آمریکایی برای دومین روز از زمان تاسیس مرکز مبادله ارز و طلای کشور در رقم ۴۱هزار و ۵۴۹ تومان ارائه شد. این در حالی است که نرخ دلار آزاد به توقف قیمت دلار رسمی توجهی نکرده و به روند افزایشی خود ادامه داد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز سه‌شنبه در پله‌های انتهایی کانال ۴۹ هزار تومانی به فعالیت خود خاتمه بخشید.

اما با شروع معاملات در روز چهارشنبه قیمت ارز مذکور در کانال ۵۰ هزار تومانی شروع به کار کرد. در صورتی که هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله یکسان تقسیم کنیم نرخ شاخص ارزی تا پایان معاملات نقدی روز گذشته به پله پنجم کانال ۵۰ هزارتومانی رسید و در همین سطح به فعالیت روزانه خود پایان داد.

تحلیلگران بر این‌باورند که انتظارات تورمی مهم‌ترین عامل افزایش نرخ‌ها در بازار هفته‌های اخیر است. روز گذشته مرکز آمار، نرخ تورم کشور در بهمن ماه را منتشر کرد که بر اساس این گزارش مشاهده می‌شود نرخ تورم نقطه به نقطه تا انتهای ماه دوم زمستان رقمی معادل ۴/ ۵۳ درصد بوده است.

کارشناسان ضمن اشاره به این آمار معتقدند که در شرایط تورمی افراد تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در بازار‌هایی مانند ارز و طلا دارند و این افزایش حجم تقاضا سبب افزایش نرخ در بازار‌های مذکور می‌شود. از سوی دیگر با حذف معاملات ارز سهمیه‌ای، افراد جهت سرمایه‌گذاری ارزی ناگزیر به سمت بازار غیر‌رسمی روی آورده و موجب افزایش حجم معاملات روزانه این بازار می‌شوند.

جبران افت قیمت میان هفته‌ای سکه

بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران مشاهده می‌شود که قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها برابر است با حاصل‌ضرب ۳ عامل نرخ دلار غیر‌رسمی در بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه.

در روز گذشته پیشروی نرخ دلار غیر‌رسمی در کانال ۵۰ هزار تومانی در نرخ قطعات مختلف سکه طلا نیز منعکس شد و قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی با حدود ۴۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. گفتنی است که حباب این فلز زرد نیز در روز چهارشنبه در حدود ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان محاسبه شد.