آمارها نشان می‌دهد که تورم ماهانه در میانه زمستان به ۵/ ۳درصد رسیده است. بر این اساس، نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن‌ماه١۴٠١ معادل ۴/ ۵۳درصد ثبت شده است. بررسی‌ها حاکی از آن است که عواملی مانند رشد قیمت ارز، ریسک‌های غیراقتصادی، رشد آمارهای پولی به شکلی که رشد بالای نقدینگی با تمرکز بر رشد پول بوده، باعث افزایش نرخ تورم در میانه زمستان شده است.
به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته مرکز آمار ایران با تاخیر یک‌روزه، آمارهای تورم بهمن‌ماه را منتشر کرد. این درحالی است که اطلاعات شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده دی‌ماه نیز در یک اقدام کم‌سابقه با یک روز تاخیر منتشر شد و باید دید این روند در ماه آینده تکرار خواهد شد یا نه؟ براساس داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه در بهمن‌ماه۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل، با کاهش ۸/ ۰ واحد درصدی به ۵/ ۳درصد رسیده است.

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۷/ ۴درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۷/ ۲درصد بوده است.

این درحالی است که تورم نقطه به نقطه در بهمن امسال افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه١۴٠١ به عدد ۴/ ۵۳درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۴/ ۵۳درصد بیشتر از بهمن١۴٠٠ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. آمارهای قبلی مرکز آمار نشان می‌دهد که پیش از این در تیرماه سال جاری، نرخ تورم نقطه‌ای به ۵۴درصد رسیده بود.

همچنین نرخ تورم سالانه که به‌معنای درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است، با افزایش ۴/ ۱واحد درصدی به ۷/ ۴۷درصد رسیده است. به این ترتیب به استثنای نرخ تورم ماهانه، مابقی انواع نرخ‌های تورم در بهمن‌ماه۱۴۰۱، افزایش داشته‌اند. بررسی آمارها نشان می‌دهد که افزایش تورم در بهمن ناشی از افزایش التهاب در بازارها از جمله بازار ارز و همچنین افزایش ریسک‌های غیر‌اقتصادی و سیاسی است.

تورم نقطه‌ای بالای ۵۰ درصد در بهمن

پس از آنکه تورم دی ماه با تاخیر یک‌روزه منتشر شد، مرکز آمار گزارش شاخص بهای مصرف‌کنندگان در دومین ماه زمستان۱۴۰۱ را نیز با تاخیر یک‌روزه منتشر کرد.

پس از رشد قابل توجه قیمت‌ها در نخستین ماه زمستان امسال، آمارها حکایت از آن دارند که تورم نقطه به نقطه در بهمن‌ماه، برای پنجمین‌بار در سال جاری از مرز ۵۰درصد عبور کرد و به ۴/ ۵۳درصد رسید. این رقم در مقایسه با دی‌ماه ۱/ ۲واحد درصد افزایش داشته است.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۴/ ۵۳درصد بیشتر از بهمن۱۴۰۰ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. البته در تیرماه سال جاری، نرخ تورم نقطه‌ای به ۵۴درصد رسیده بود و از این حیث، تورم نقطه‌ای تیرماه در سال۱۴۰۱ رکورددار است.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۳/ ۱واحد درصدی به ۵/ ۷۰درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ۳/ ۲واحد درصدی به ۵/ ۴۳درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۷/ ۵۲درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱/ ۲واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۷/ ۵۶درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۸/ ۱واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه بهمن١۴٠١ به ۵/ ۳درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۸/ ۰واحد درصد کاهش داشته است.

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۷/ ۴درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۷/ ۲درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴/ ۳درصد و ۴درصد بوده که نسبت به ماه قبل برای خانوارهای شهری ۹/ ۰واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ۳/ ۰واحد درصد کاهش داشته است.

سبزیجات در صدر جدول افزایش قیمت‌ها

با اینکه در محاسبه تورم، سبدی از کالاها و خدمات به‌عنوان نماینده سبد مصرفی خانوار در نظر گرفته می‌شود، اما تغییرات قیمتی کالاها و خدمات یکسان نیست و هر کالا و خدمات سطح متفاوتی از تورم را تجربه می‌کند. با توجه به همین واقعیت، مرکز آمار در گزارش خود، علاوه بر آمارهای تفصیلی، خلاصه‌ای از تحولات قیمتی را ارائه و گروه‌هایی را که شاهد بیشترین تغییر قیمت بوده‌اند، معرفی می‌کند.

بر اساس گزارش مرکز آمار، در بهمن ماه سال جاری در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» سبزیجات با تورم ۴/ ۱۲درصدی، بیشترین تورم این گروه را تجربه کرده است. گوشت قرمز و گوشت ماکیان با تورم ۸/ ۱۰درصدی و گوشت قرمز و فرآورده‌های آن با تورم ۵/ ۱۰درصدی در رتبه بعدی قرار داشته‌اند.

میانگین تورم این گروه در بهمن ماه معادل ۸/ ۴درصد بوده است. بررسی گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نیز نشان می‌دهد که گروه حمل‌ونقل با تورم ۵/ ۳درصدی، هتل و رستوران و همچنین مسکن با تورم ۲/ ۳درصدی، بیشترین تورم بهمن ماه در این گروه را تجربه کرده‌اند.

بر اساس توضیحات گزارش مرکز آمار، دلیل تورم گروه حمل‌ونقل، افزایش قیمت انواع اتوموبیل سواری و لاستیک ماشین بوده؛ افزایش قیمت غذاهای سروشده در رستوران نیز نیز تورم گروه هتل‌ و رستوران را تحت تاثیر قرار داده است. بررسی گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در بهمن‌ماه سال جاری برای دهک‌‌های مختلف هزینه‌ای از ۱/ ۴۵درصد برای دهک دهم تا ۹/ ۵۴ درصد برای دهک اول است.

بررسی جزئی‌تر تورم دهکی نشان می‌دهد که در این ماه دهک هشتم، نهم و دهم درآمدی بیشترین تورم دهکی بهمن ماه یعنی تورم ۸/ ۳ درصدی را تجربه‌کرده‌اند.

این درحالی است که تورم دهک اول درآمدی ۲/ ۳ درصد بوده است.تورم دهکی بهمن‌ماه به تفکیک «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» و« خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نشان می‌دهد که دهک دهم درآمدی با ۲/ ۵ درصد بیشترین تورم گروه خوراکی‌ها را تجربه کرده است.

این درحالی است که پایین ترین دهک درآمدی یعنی دهم اول در گروه کالاهای خوراکی تورم ۷/ ۳ درصدی داشته.بررسی تورم خوراکی نشان می‌دهد که در این ماه سبزیجات و گوشت قرمز و ماکیان بیشترین تورم را داشته‌اند.

از آنجایی که گوشت قرمز پیش از این از سفره خانوارهای کم‌درآمد رخت بسته بود، در حال حاضر نیز افزایش قیمت آن در تورم خوراکی دهک‌های پایین درآمدی تاثیر چندانی نداشته.بررسی تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات در دهک‌های درآمدی مختلف نیز بیانگر آن است که دهم با تورم ۴/ ۳ درصدی بیشترین تورم این گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات را تجربه کرده است.در این ماه دهک اول درآمدی در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات تورم ۵/ ۲ درصدی داشته است.

چشم‌انداز تورم در پایان سال ۱۴۰۱
گروهی از کارشناسان بر این باورند که در پایان امسال و ابتدای سال آینده، در بهترین حالت وضعیت شاخص تورم همانند سال جاری خواهد بود. پیش‌بینی نهادهای بین‌المللی پولی و مالی هم حکایت از ادامه روند صعودی نرخ تورم دارد.

صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کرده بود که نرخ تورم برای دو سال آینده بالای ۵۰درصد باقی خواهد ماند. در واقع با تداوم شرایط فعلی افزایش و رکوردزنی تورم نقطه‌ای در ماه‌های آینده دور از انتظار نخواهد بود.